úterý 28. dubna 2009

Víra v Boha jako důkaz jeho neexistence

Tak jsem si zase pročetl pár křesťanských článků a fakt se občas nestačím divit. Například jsem se dozvěděl, že jakožto ateista nemám právo morálně někoho soudit, protože moje morálka nemá základ v Bohu. Trošku mi to připomíná kreslené video, kde jeden panáček druhému vyjmenovával různé bohy. Pokaždé se ho ptal, jestli v ně věří a byl totálně vklidu, když druhý odpověděl, že ne. Ale jakmile se zeptal na Jahveho a ten druhý zase odpověděl, že ne, tak ho seřval, že je amorální ateista.
Nestačil jsem se divit, s jak pevným odhodláním je mi často někdo schopen existenci Boha podsouvat jako něco naprosto reálného, s čím se pomalu nedá ani polemizovat a dokonce mě jakožto "amorálního ateistu" na základě tohoto vyřazovat z jakékoliv diskuse o tomto tématu. Trošku mě to přivedlo k zamyšlení a došlo mi o víře v Boha pár zajímavých věcí. Především je sama argumentem proti jeho existenci, protože kdyby existoval skutečný důkaz, nebylo by pak potřeba víry.
Z víry v Boha neplyne jenom argument proti jeho existenci, ale dost to podrývá i křesťanskou morálku. Pokud by Bůh nebyl, celé křesťanství by byla jen lživá iluze. A jelikož křesťané za 2000 let svého snažení nepřinesli jeden jediný reálný důkaz jeho bytí, tak se skoro podbízí, že ani oni sami v tom nemají zrovna pevnou půdu pod nohama.
A co třeba proroci? Kolik už jich existovalo? Hlasatelů jediného správného řádu, zvěstovatelů apokalypsy, atd.? A kolik z nich očekávalo něco podobného už každým okamžikem? A kolika z nich se to splnilo? Žeby žádnému? Pokud křesťanství nemá skutečný důkaz Boha, tak se tím opět přímo podbízí, že ono samo je jedním velkým podvodem. Stejným jako tisíce podvodů před jeho vynálezem i po něm. Jeho výjimka spočívá pouze v otevřenosti. Většina sekt je uzavřených a berou jen někoho. Křesťané berou vše a zároveň jsou exkluzívním náboženstvím (tj. považují sami sebe za vrchol) a paradoxně tím se stali tak houževnatou a rozšířenou ideologií.
Tím se dostávám k další formě snah o vykázání skutečnosti křesťanství. Přežilo prý 2000 let, takže něco na něm být musí. Bohužel pro křesťany, i kdyby přežilo 100 000 let, nečinilo by to byť jen jedinou z jejich myšlenek o nic pravdivější. Celé to svědčí jen o úspěšném postupu v získávání a udržování příznivců.
V dřívější době existovala spousta snah o přinášení důkazů existence Boha či bohů. Prorokové prostě řekli, že to tak je a dokázali si získat dostatek příznivců. Nic zvláštního. Mraky sekt existují i dnes a i když jsou dnešní lidé mnohonásobně vzdělanější než lidé tenkrát, stejně svým prorokům stále zobou z ruky. Co hůř - často se zdá, že čím větší a nepravděpodobnější kravinu si prorok vymyslí, tím přesvědčenější bude mít věřící.
S metafyzickými koncepty boží existence ale často přicházeli i duchové podstatně vzdělanější a přemýšlivější. Platón přichází s teorií sebepohybu, kdy duše pohybuje sama sebou i věcmi okolo. Duše, která pohybuje celým vesmírem, je bohem. Aristotelés počítá s neměnnými podstatami věcí, které jsou základem pro existenci věcí skutečných. Opět kalkuluje i s pohybem, který vnímá jako kauzální řetězec příčin, jež musí mít někde počátek. Ten musí logicky začínat sám v sobě. Prvotní hybatel.
Na Aristotela navázal Tomáš Akvinský, který počítá s tím, že Bůh jakožto stvořitel se promítl do našeho světa a tedy by měl být z něj nějak poznavatelný. K tomu předkládá svých pět důkazů.
1 - důkaz z pohybu (viz Aristotelés)
2 - důkaz z příčinnosti (Prakticky to samé, co bod první. Řetěz příčin a důsledků musel někde začít a tedy předpokládá prvotního hybatele.)
3 - důkaz z nahodilosti a nutnosti (Vše vzniká náhodou a tedy je možnost, že by to nemuselo být vůbec. Ale tu možnost, že možnost vzniku byla naplněna, nachází Akvinský v Bohu, který ji zapříčinil.)
4 - důkaz stupňů dokonalosti (Akvinský zde předkládá jako důkaz existenci hierarchii věcí v přírodě. Něco je dobré, něco je lepší, pravdivější, dokonalejší, jsoucnější a z toho lze soudit až "nahoru". Mě osobně se to jeví trošku jako kruhová argumentace. Má to být jeden z důkazů existence vyšší moci, ale sám tu vyšší moc již předpokládá, protože vychází z toho, že nějaká hierarchie a dobro a zlo již existují.)
5 - důkaz z účelnosti (Vše v přírodě se děje za nějakým cílem. Ale jelikož příroda nemá vlastní vůli, musí to být řízeno "zvenčí". Mno, Akvinský ještě neznal genetiku, takže mu to odpusťme.)
S dalšími argumenty přišel Augustinus, dle kterého je Bůh poznatelný rozumem. Tím jsme schopni nahlížet věci vyšší než je on sám a tedy i Boha.
Celkem zajímavou slovní akrobacii při snahách o důkaz Boha přinesl středověký myslitel Anselm z Canterbury. Vycházel z pojmu "to, nad co nic vyššího nelze myslet" a předpokládal, že to může být buď v rozumu nebo ve skutečnosti. Druhou možnost ale považoval za něco vyššího. Tedy co může být v rozumu, je podřazeno tomu, co může být ve skutečnosti. To by dle Anselma měl být důkaz existence Boha.
Jiní myslitelé v antice vycházeli například z toho, že svět je krásný a tedy musel být stvořený rozumem. Lidský rozum na něco takového ale nemá, takže zde musí být rozum nějakých božstev.
V současnosti je velmi oblíbená i teorie inteligentního designu. Vychází z toho, že vše bylo nějak naplánováno, má svůj účel a skvěle do sebe zapadá. Stvoření není náhodné a funguje na bázi jakéhosi stroje. Zajímavá teorie, ale mě se mnohem pravděpodobnější jeví vznik různých mechanismů na základě jejich permanentních srážek. Život sám je expanzí. Ale jelikož je těch živých věcí hodně, tak to na sebe naráží a postupně se tím vytvoří zažité a celkem ustálené mechanismy. A neplatí to jen o živých tvorech, funguje to v celé přírodě. Různé formy existence mají různé vlivy na své okolí. Že to celé funguje jako naplánovaný mechanismus se nám může jednoduše jevit proto, že náš život je jednoduše krátký. Rodíme se do světa, který se postupně mění, ale na něčem už funguje. Nemáme ale přitom v hlavách ty miliardy let formování předtím a tak se nám může zdát, že se rodíme do jakéhosi řádu.
Jak je vidno, snah o prokázání existence Boha či bohů tady bylo, je a bude víc než dost. Nic z toho ale není přímo vědecky uznatelný důkaz. Plno z těch věcí se nám může zdát i logických, ale je třeba si uvědomit, že i hrom a blesk měly v mnoha civilizacích jako své naprosto všeobecně přijímané vysvětlení bohy. I dneska se ještě děje spousta věcí, které prostě zatím nepobíráme. Bůh či bozi - toť stará a oblíbená vysvětlení na všechno, co jinak vysvětlit člověk nedokáže. Hodit to na neprokazatelnou vyšší moc a nejlépe se pak ještě označit za jejího služebníka. Jak jednoduché.
Na pevnou a neotřesitelnou víru se horečnatě apeluje všude, kde je zároveň nedostatek důkazů podkládajících danou problematiku. A tohle se zdaleka netýká jenom náboženství. Je třeba zbystřit kdekoliv, kde nám říkají: "Takhle to je a neopovažuj se o tom pochybovat." Pochybnost je jedním ze základů naší civilizace. Kdybychom pořád jenom poslouchali a nepochybovali, tak jsme stále na úrovni opic. Pochybnosti nás vedou k vyžadování důkazů. A kde nejsou důkazy, tam nastupuje víra - zpravidla tím pevnější a neotřesitelnější, čím nepravděpodobnější věci hlásá. A to platí jak pro víry náboženské, tak i pro ty politické.
Pokud jde tedy o křesťanství (ale v tomto článku na jeho místo lze klidně dosadit i islám nebo jakýkoliv jiný podobný výmysl), jeho morálka ja lživá, falešná a pěkně drzá. Tváří se jakoby nic a horečnatě přesvědčuje okolí, že její nohy nejsou z písku. Hraje si na absolutní zjevenou realitu bez sebemenšího důkazu, že tomu tak skutečně je. Bez sebemenšího důkazu, který by ji odlišoval od tisíců jiných morálek zjevených všemožnými "proroky". Celý ten jejich pojmový absolutismus je založený na něčem, co nikdy nikdo z nich nedokázal doložit. A celé to stojí a padá společně s Bohem. A ten prokázán nebyl. A tedy platí to, co jsem již zmínil ze začátku. Samotná víra v něj je důkazem proti jeho existenci. Kdyby existoval skutečný důkaz, víra by už nebyla potřeba. Jednalo by se už o znalost. A dokud takový důkaz nebude, Bůh bude stále jen naprosto nepodložená teorie.

23 komentářů:

  1. Pat: pěkně sepsáno, ještě Ti tam chybí teorie Inteligentního Designu, které říká, pokud se nepletu, že vše bylo sestaveno aby perfektně fungovalo, jsme vlastně dobře sestavený mechanismus. Ano, lidé dávají logické argumenty (které se jen těžko napadají), věcný důkaz neexistuje, ale jak už jsem psal - stejně je to i s láskou. V lásku věříš, věříš, že co vidíš je důsledek lásky a přesto se skutečném důkazu nepídíš. Někdo řekne "feromony" jiný vědec řekne "líbí se nám lidé stejné tváře" další tvrdí něco úplně jiného.. nikdo to neumí zachytit, všichni v to věříme.
    Co se křesťanské morálky týká - s pěti ze šesti bodů jsi neměl sebemenší problém, takže as zase TAK špatná nebude, ne? Vždyť jsi dospěl prakticky ke stejným závěrům. Zatímco Ty hovoříš o zodpovědnosti vůči národu, státu, lidem, křesťané mají jako autoritu Boha, kterému se zodpovídají.
    Co se důkazů týká -> snadno by se nechalo napsat, že Bůh živý sestoupil na zem v podobě Ježíše Krista, ale to je hloupé, byl by to jen spor na mnoho stránek, který by nic neřešil. Takže jako bych nic nenapsal.

    OdpovědětVymazat
  2. Pavel: Jsem rád, že se líbí:) V lásku nevěřím, o lásce vím. Není to sice hmatatelné, ale je to naprosto přirozený a přítomný princip. Dokonce, jelikož je láska taky tak trošku chemický proces, je láska i svým způsobem změřitelná. Bůh je stále jen nepodložená teorie.
    Křesťanská morálka - celkově vzato to problém je, protože je brána absolutně. Já jsem s tím v principu neměl problémy, protože jsem si to dokázal převodit na svoje, ale jinak celkově křesťanskou morálku odmítám a to právě kvůli jejímu absolutismu.
    Odpovědnost - národ, stát, lidi, to vše jsou podstatně hmatatelnější a prokazatelnější věci než Bůh. Ten zde opět zůstává pouze teorií a hlavně se z vašeho hlediska nejedná o poslušnost Bohu, ale poslušnost systému, který za Bohův považujete. Systému, který kompletně padá ve chvíli, kdy Bůh není prokázán...
    Důkazy - co se vtělení Boha týká, není to žádný potvrzený důkaz. Lidí, co o sobě podobné věci hlásaj (jakože jsou bozi, vtělení bohů, polobozi, atd.) jsou, byly a budou mraky. Žádný skutečný důkaz nemáte. Máte jen teorie a příběhy.

    OdpovědětVymazat
  3. Dodatek: teorii inteligentního designu tam teďka dodám. Díky za info.

    OdpovědětVymazat
  4. Pat: ID především říká, že celé tohle složité "soukolí" nemůže být náhoda..

    OdpovědětVymazat
  5. Pavel: Opět díky, trošku jsem to poupravil. Teď to zní celkově: "V současnosti je velmi oblíbená i teorie inteligentního designu. Vychází z toho, že vše bylo nějak naplánováno, má svůj účel a skvěle do sebe zapadá. Stvoření není náhodné a funguje na bázi jakéhosi stroje."...to už by mělo být celkem přesné:)

    OdpovědětVymazat
  6. Pat: rád posloužím. Teď trochu polemiky:
    "V lásku nevěřím, o lásce vím. Není to sice hmatatelné, ale je to naprosto přirozený a přítomný princip. Dokonce, jelikož je láska taky tak trošku chemický proces, je láska i svým způsobem změřitelná." -> to samé se dá říct o Bohu a uzdravení skrze pozitivní myšlení a "víru v uzdravení" (empiricky změřitelné na lidi, vlastně placebo).

    Křesťanská morálka nepadá s Bohem, jakkoliv je to primárně zodpovědnost vůči Bohu, protože do té "zodpovědnosti vůči Bohu" do toho "šestera" (první čtyři vynechme, jsou to náboženská přikázání) jsou Tebou zmíněné zodpovědnosti zahrnuty. Tedy pokud Bůh, zůstává toho stále dost.

    Absolutismus - osobně jsme se přesvdčil (a de facto, když si to převedeš do své mluvy, i Ty) že jsou to pravidla platná. Tedy obsah je správný a nepřijatelná je pro Tebe forma.

    A na závěr -> víra je to proto, že má prvky tajemna, které nejsme schopni pochopit. Existuje spousta Dänikenů, kteří hovoří o atomovkách svržených na Sodomu a Gomoru a podobných věcech. Sám sebe jsem se ptal - mám důvod se ptát? Křesťanství mi dává rámec k žití, který vnímám jako dobrý (zapomeňme na detailní seznam pravidel a doporučení pro život dle ŘKC). A pokud Bůh není, mohu směle prohlásit, že i z nepravdivého základu vzešlo mnoho dobrého a lidem prostpěšného. Můžeš si najít svou cestu k pravidlům (Tvůj i můj případ), ale já jsem pak jen zůstal koukat, že pravidla, která jsem si našel metodou pokus-omyl už někdo specifikoval, že tu cestu za mě už někdo prošlapal a že jsem mohl mít méně jizev a boulí..

    OdpovědětVymazat
  7. PS: Stejně jako u demokracie či jiné formy společenských pravidel, tak i křesťanství je pouze "idol" a záleží na každém jednom člověku jak se k tomu postaví, jak jej bude provozovat. Vždy to bude záležet na člověku.

    OdpovědětVymazat
  8. Pavel: Placebo se dá dokázat, Bůh ne.

    Pokud odstraníme Boha, veškeré základy vaší morálky zmizej. Můžete ji dál hlásat, ale není čím ji podložit.

    Jenže ta forma deformuje obsah, plus ani zdaleka ne všechen ten obsah je přijatelný.

    Ad závěr - Zajímavý. Já jsem se tahle svá pravidla taky odnikud nenaučil. Našel jsem je, následně jsem při jejich rozvoji narazil na díla lidí, co to viděli stejně a díky jim je ještě prohloubil. Za cestu jizev a boulí jsem rád. Zocelily mne. Samozřejmě se můžeme bavit o tom, jaké dopady na realitu mohou mít konkrétní aplikace křesťanských fantazií, nicméně ten základ - to prostě není OK.

    Ad PS: Mno, myslím, že by s tebou hodně křesťanů nesouhlasilo, kdybys řekl před nimi, že křesťanství je jenom idol.

    OdpovědětVymazat
  9. Pat: placebo (což je nic) se dá dokázat, láska (opět nic) se dá dokázat, Bůh (nic) se dokázat nedá -> nevím, moc věrohodně to nepůsobí.. spíš bych řekl, že je to o otevřenosti myšlence..

    Chceš říct, že Ty se neřídíš žádnou morálkou? A na čem stojí Tvá morálka? Na prožitém stát nemůže, protože to není morálka ale zkušenost.

    Křesťanský základ je víra v Boha, jehož působení vnímáme. Nevnímáš, nechápeš, neberu Ti to. Výsledek je ten, že se snažím pomáhat ostatním a i kdyby to bylo ze "špatného" přesvědčení, tak Tě to trápit nemusí, ne? Nejsem otrokem a pokud ano, evidentně mi to nevadí a do otroctví jsem se nechal uvrhnout úmyslně. Pokud krávám sebereš ohradník, zřejmě Ti podupou pole..

    Spousta křesťanů by nesouhlasilo ani s tím, že Bůh je Slovo, přesto je to v Bibli. Je to jen o jazyku kterým mluvím, byla to snaha o přiblížení křesťanství Tvému pohleud na svět, Tvému vnímání.. ;)

    OdpovědětVymazat
  10. Pavel: Placebo proběhne v tvém těle a je to něco, co je naprosto prokazatelné fyzickými změnami v něm. Láska je taky chemický proces. Myšlenky to samé (chemie, fyzika, elektrické vzruchy). Bůh je teorie. Nic víc. Prokázat nijak podobně nejde.

    Žádnou absolutní morálkou se neřídím. Ano, morálku mám, ale stojí na zkušenosti a rozvahách o ni. A vím o ní dobře, že je to moje konstrukce, nic absolutního.

    Kdybyste vnímali jeho působení, nemuseli byste v něj věřit, protože by to působení bylo podložitelné Bohem, pokud by to nebyla jenom vaše teorie. Ne že nevnímám a nechápu. Já chci důkaz, že co se děje kolem má nějakou spojitost s někým, kdo je mi zde předhazován jako pan alfa-omega...Vy ho nevnímáte. Vy teorii o něm využíváte jako vysvětlení okolí. Skutečný důkaz o něm ale nemáte. Defakto poznáváte z okolí něco, co jste si tam sami dosadili. Ohledně tvé morálky. Neříkám, že z ní nemůže vzejít nic dobrého, jenom naprosto odmítám její základ, ale na tom jsme se už shodli, že se neshodnem, protože ty tam máš ten absolutismus, což je hlavní, co já odmítám a ty to považuješ za základ.

    Ohledně toho "slova"...Nesouhlasili by asi proto, že to původní "logos" má asi padesát možných výrazů a ani omylem to není jen "slovo"...to už je evropská dezinterpretace. A je to docela sranda, protože z křesťanství ti pokaždý vznikne něco jinýho následkem dosazení jiného překladu stejného slova:)

    OdpovědětVymazat
  11. Pat: placebo neproběhne.. láska není chemický proces (to je "zamilovanost", zvíře Ti nesmrdí jako ženská).. Myšlenky, podvědomí, atd. nemáme zmapovány prakticky vůbec..

    Problém existence/neexistence Boha bych už raději neřešil. Ještě se můžu odvolat na teorii inteligentního designu, odvolat na to, že spousta fyzikálních teorií jsou pouze teorie neprokazatelné. Filosfické závěry jsou Ti také cizí, to je pak těžké ;)

    Právě použitím slova "logos" v řeckém slova smyslu (něco od počátku, atd.) se Jan snažil přiblížit řekům.. Ono to není o dosazovní slov :-D Např. při četbě z hebrejštiny (kde nejsou samohlásky) je to otázka tradice kde je jaké slovo konkrétně, samozřejmě pokud to nevyplývá z kontextu. Od toho je tradice v tom co Bible říká. Jinak Tvoje sranda je univerzálně použitelná na kterýkoliv překlad.. (namátkou - dívka s kartonovýma očima - v originále "cartoon").

    OdpovědětVymazat
  12. Pavel: Placebo proběhne, ale chtělo by to lépe tyto postupy zmapovat. Protože pokud placebo funguje na myšlenkové bázi, tak by například mělo být možné pacienta uvést do nějakého nevědomého stavu a pak prostě nějak zblbnout jeho mozek.

    Láska je hluboká zamilovanost a i to má původ v chemických procesech v těle. Hodně je to i genetické. Přitahují nás automaticky určité druhy lidí.

    Myšlenky, podvědomí, atd. zmapovány skoro nemáme, ale pořád už víme, že se to děje v mozku, že tam jsou elektrické vzruchy, že tam působěj buňky, atd. Však se podívej, jak dopadne člověk, co má nějakou dobu mozek bez kyslíku.

    Žádný závěr mi není cizí a kdybych Boha totálně popíral, tak bych neříkal, že to je teorie. Ale držím se faktů a toho, co víme. Bůh je teorie a to zatím totálně nepodložená. Inteligentní design je taky teorie a že plno fyzikálních teorií jsou taky teorie nijak nepopírám. Proto se tomu ale tak říká. U plno teorií se vždy najdou fyzikové, co se k nim přiklánění a též fyzikové, co se přiklánějí k jiným teoriím, ale nenajdeš tam někoho, kdo tě označí za rouhače, protože nevěříš jeho nepodložené teorii a bude ti vyhrožovat, že mu ta teorie zjevila, že když mu neuvěříš, tak skončíš v pekle. Zkrátka se o teoriích ví, že jsou to jen teorie a jedná se tak s nimi.

    No, právě i o tom dosazování slov to je, protože když neznáme přesný překlad, tak to naskýtá plno možností:)

    OdpovědětVymazat
  13. Ahoj Patri, nedálo mi to a reaguji. O tvém předchozím článku jsem dlouho přemýšlel. Jako technikovi je mi racionální způsob myšlení blízký, tudíž jsem si velmi tíživě uvědomoval, že se Ti snažím zprostředkovat něco, co s logikou souvisí, ovšem za předpokladu hledání a ne popírání.
    Pro mě je důkazem Boží existence život můj a život mnohajiných lidí, které sleduji ... a až v dalším kole dokonalost stvoření a našeho ducha a duchovna. Jako malého kluka se mě kdys ptal kamarád, proč vlastně věříme Bohu, který není vidět. Tehdy jsem měl jedinou zkušenost - modlitbu. Když bylo ouvej, pomodlil jsem se a situace se řešila někdy nečekaně rychle. Dnes by to pro mě důkaz nebyl, můžeme říct, že okolnosti byly takové bez ohledu na mou modlitbu. Pro mě dnes odleskem Boží existence je to, co nazýváme náhodou... v okamžiku, kdy si žádám Boží pomoc, nebo vyvíjím větší úsilí a snažím se žít v souladu s Bohem a jeho dílem, dějí se často nečekané... a často i bez mého zásahu se mění můj život, vyřeší se problémy, které se už leta snažím zoufale vyřešit.. a někdy i v praktických věcech. Příkladem může být minulý rok, kdy se můj život otočil o 180 stupňů ... a musím říct, že to stejné poznání má i má žena nezávisle na mě ... může z toho vyznít, že Bůh je tu pro řešení našich problémů a reaguje tak, jak si to přejeme. Nemyslím si to... měl jsem na něj spoustu přání, které dnes považuji za praštěná. A asi důvodem jeho existence nebude zajištění toho nejlepšího, co můžeme mít, ale něco jiného .... tyto naše poznatky podle mě nám mají pomoci si uvědomit Boží existenci, to, že náš život dává smysl ve spolupráci s ním , který nás stvořil a který pro nás má něco důležitého na práci ....
    Psal jsi o placebo efektu ... jsme lidi a tak na nás působí veškeré vlivy, tedy i ty pozitivní, kdy věříme v něco dobrého ... i Ježíš říká, že víra hory přenáší. Možná je to i návod na použití zmíněného nástroje ...
    Je tedy možné, že si skupina lidí myslí, že se stal zázrak a přitom jde o normální placebo .... nesmíme si zaměňovat prostředky a nástroje ....
    Neustále žádáš důkazy, ale nejsi ochotný žádný přijmout... nedokážu si představit nic, co by tě mělo přesvědčit, i na evidentní zázrak by jsi vymýšlel nějakou teorii. Ty můžeš to samé říct o mě... ovšem já mám zkušenost Boží existence, já jsem několikrát v životě slyšel tu "hudbu", kterou ty neslyšíš a proto odmítáš logiku našeho "tance" (viz můj příměř v komentářích...).

    Kdysi mě oslovil "Rozhovor miminek".
    vygoogloval jsem to např. tady
    http://sestky.blog.cz/0606/rozhovor-miminek

    OdpovědětVymazat
  14. Pat: Přemýšlel jsem o našich rozhovorech a dospěl jsem k následujícímu:
    1 - Vím, že existuje vyšší moc. Říkej tomu Bůh, Osud, náhoda, jakkoliv.
    2 - Věřím, že je to křesťanský Bůh

    Že nevěříš bodu dva, to oba víme, jak jsi na tom s bodem jedna?

    OdpovědětVymazat
  15. TT: Dosazuješ Boha místo všech neznámých. Nediv se pak, že ti to "logicky dává smysl":) Jenže ten Bůh není nijak prokázán. Samozřejmě existuje plno otázek, na něž neznáme odpovědi. Ale to pořád neprokazuje Boha. I počasí dříve bylo oblast mytologické sféry a upřímně - zpravidla to byla ta největší oblast. Za vše mohli bozi...dokud se neukázalo, že blesk je elektřina, hrom je způsoben prudkým ohřevem vzduchu a počasí se dá racionálně vysvětlit a sledovat:)....I dneska to s náboženstvím funguje na naprosto stejném principu. Co je nevysvětlené, tam si člověk zpravidla dosazuje různé logické postupy, jak by to asi mohlo být. A jedním z těch postupů je i Bůh.
    Samozřejmě, že pokud by Bůh existoval, tak by to bylo vysvětlením. Ale on nijak není prokázán, takže je to pouze možné vysvětlení, které není nijak podložené. Ale jako chápu jak to myslíš. Popravdě jsem už dlouho čekal, kdy někdo přijde s tímto vysvětlením. Tedy, že důkazem Boha je vše okolo:)
    Náhoda je podle mě odleskem pravděpodobnosti. Nic víc za tím nehledám, i když to člověka občas opravdu umí překvapit:) S tím, co píšeš - víš, že mám stejnou zkušenost? Ono se říká - odvážnému štěstí přeje. A funguje to. Ale pořád to není relevantní důkaz boží existence, ale pokud by Bůh existoval, dalo by se to takhle vysvětlovat. Problém je, že ty se stady prostě snažíš vysvětlit něco a používáš k tomu předpoklad, že to něco už existuje a tím to pak vysvětluješ.
    Jj, víra dokáže divy. Čert ví, jak to všechno funguje. Stačí vidět, co dokážou za pomoci své mysli různí mistři bojových umění, šaolinští mniši, atd. Člověk má v sobě obrovský možnosti.
    Ohledně té hudby - tohle je oblíbené křesťanské tvrzení. Že lidé jako já nevnímají to, co vnímají křesťané. Ale ono je to mnohem spíše tak, že lidé jako já to nepotřebují vysvětlovat zrovna křesťanstvím a odmítají jeho absolutistické ideje.

    Na ta miminka mrknu:)

    OdpovědětVymazat
  16. TT: Hehehe, ten rozhovor miminek je pěknej:) Ale záludnej. Protože jasně poukazuje do sféry náboženského věření, ale využívá k tomu pro nás ověřitelnou situaci. Člověk už ví, že po porodu následuje nějaký život a to ho v onom rozhovoru automaticky posouvá do pozice onoho věřícího a pravdu mluvícího miminka, které sice nemá nejmenší důkaz pro to, co tvrdí, ale "zázračně" to všechno naprosto přesně tipne. Je to sakra chytrá manipulace. Bravo autorovi. Má v hlavě. Ale přesně takhle fungujou náboženství. Vnímají plno věcí, které nedokážeme vysvětlit a pak se tváří, že to zázračně dobře uhádly...což by mi vadilo mnohem méně než klasické náboženské snahy prosadit svůj naprosto nepodložený tip jako naprosto ověřený a jediný správný.

    OdpovědětVymazat
  17. Pavel: Odpověď na bod 1 i 2 je stejná: Vím, že existuje plno věcí, které člověk zatím nedokáže vysvětlit. Dále vím, že člověk se to vysvětlení snaží najít a když už ne doložit pravým důkazem, tak alespoň nějakou pohádkou, kterou považuje za jednu z možných verzí. Těmto pohádkám až do jejich prokázání či vyvrácení říkáme teorie. A jednou z těchto teorií je i existence vyšší moci, případně nějakého Boha. Toť můj pohled na věc.

    OdpovědětVymazat
  18. PAtri: děláš to stejné co já: místo Boha za vše dosazuješ nicotu. Nemám potřebu vše banalizovat .. prostě věřím, že vše stvořil nějaká síla, intelekt nad naše chápání ...
    Moje pojetí Boha jako celku je velmi omezené, myslím, že každý, kdo dává jméno Stvořiteli, má kus pravdy ... každý máme jen omezenou zkušenost, kterou se zabýváme jen omezeně, páč většinu času věnujeme jiným činnostem. Proto bych asi řekl, že má smysl zabývat se životem a dílem mystiků, aby se náš náhled rozšířil ... Něco málo jsem taky kdysi nastudoval a s překvapením jsem konstatoval, že budhističtí mystikové měli podobné zkušenosti jako křesťanští ... to nebude náhoda. Když se tomu někdo věnuje s takovým nasazením, nemůže nemít výsledky... a ty výsledky prokazují, že existuje Vědomí či Cosi, co nás přesahuje ... Ono to s námi je v kontaktu, komunikuje to s námi, má to znalosti nás všech, znalost minulosti i budoucnosti, ví , co je pro nás dobré a co potřebujeme .... má nadhled nad námi a naší malostí a omezeností a dává nám poznat co je dobré a co zlé ... někdo se holt zajímá a někdo ne. Příležitost začít se zajímat většinou dostáváme víckrát ...
    Mystikové, s jejichž díly či odkazem jsem se setkal, nás jednoznačně odkazují ale k jednomu - k úsilí o lásku k lidem a stvoření, k dobrotě a milosrdenství .... zkus prosím vnímat obsah slov a ne ten ohrany zvuk. Věřím tomu, že ten, kdo usiluje o naplňování tohoto obsahu (a to je velmi nesnadné...), je blízko Bohu, ať už v něj věří nebo nevěří, nazývá ho Aláhem nebo Hospodinem.

    OdpovědětVymazat
  19. TT: Nedosazuji nicotu, ale neznámou, která může být i nicotou.
    Tomu, čemu věříš, samozřejmě věřit můžeš. Je to jedna z možných teorií.
    K těm buddhistickým mystikům - máš někde nějakej zdroj? Abych si kdyžtak početl taky:) Ono hodně různých duchovních směrů, včetně bojových umění, ukazuje, že jsou tady věci, které ještě ani trošku nemáme prozkoumané. Však já jsem taky dříve experimentoval s reiki například a ano, funguje to. Nevim jak, ale jo. Nijak se nebráním poznání čehokoliv, ale právě proto i odmítám, když někdo přináší poznání a nemá ho ničím podložené. Lidi rádi fantazírujou. Mnohost náboženství je toho důkazem. Pokud totiž vidíš podobné výsledky u mystiků mnoha náboženství, pak je otázkou, kde dělají ti různí mystikové chybu, že tedy nedojdou k jednomu jedinému správnému náboženství, ale že jich je na světě tolik a tak rozdílnejch:)...a další - jestli pak není náboženstvím jenom pokusem vysvětlit mystiku a najít ji nějaké odůvodnění, případně ji zneužít a něco na ni naroubovat...hodně věcí by tomu napovídalo. Proto mi třeba mystika jako taková nevadí, ale vaděj mi ideologie, co na to lidi často roubujou.
    Jinak to úsilí o lásku k lidem, stvoření, dobrotě, milosrdenství - však o to se tady snažím taky. Ale já to dělám prostě nestandartně. Například s těma černejma. Většina lidí si pod láskou k černejm představí to, že je sem máme přijmout a ignorujou pak, jak je všude s černejma větší kriminalita, nezaměstnanost, obří problémy, atd...můj projev lásky k nim je tolerance jejich způsobu života a snaha je vystěhovat tam, kde budou mezi svýma. Vše totiž napovídá tomu, že oni jsou s náma nešťastní a my s nima taky....je to jen jeden z příkladů. Jinej příklad může být můj boj proti islámu. Pokud prostě jasně vidím, že je něco odpornej xindl, tak není projevem lásky nebo tolerance si toho nevšímat. Naopak je to projevem blbosti. Píšu to sem jako příklady, protože to úsilí o lásku k lidem, stvoření, dobrotě a milosrdenství má mnohem víc forem než jen to, co si pod tím většinou lidi představěj.

    OdpovědětVymazat
  20. Kdy se už konečně lidi přestanou handrkovat o to, v co (ne)věří. Nemá to smysl. Já sám znám pár naprosto báječných křesťanů. Gratuloval bych si, kdybych byl aspoň z poloviny takový, jako oni. Ale stejně tak jsou křesťané, kteří to nemají v hlavě docela v pořádku. Co se týká morálky - v Evropanech je ta křesťanská hluboce zakořeněná. Ať se vám to líbí, nebo ne, většina toho, co máte za představy o dobru a zlu pochází z křesťanství. A teď to nejdůležitější: víra v národ, stát a podobně není o nic pravdivější, než v třeba v Ganéšu. Myslíte si, že když ty lidi můžete spočítat, že je to důkaz existence národa? To je blbost. Národní stát vznikl v 19. st. po důkladné mediální a jiné masáži. Takže se nehandrkujte, buďte tolerantní, nelpěte úzkoprse na vědě, státu, ani náboženství a mějte se rádi :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. My se nehandrkujeme, my diskutujeme, polemizujeme, vetsinou to nebyva tak, ze se ateiste snazi zmenit nazor vericich na existenci boha, ale naopak. Jak tu novopatriot pise, i ja se setkal s presvedcovanim typu Vasi pisu sem taky nevidel a verim ze ju mate - cize aplikovani vseobecne znamych veci k vysvetleni viry a bozi existence. A dovolim si nesouhlasit, ze vetsina napriklad konkretne mych predstav o dobru a zlu pochazi z krestanstvi. Ja si sve utvoril na zaklade zkusenosti, uceni, vnimani nabytych osobne ci predanych rodici. S krestanstvim to nijak nesouvisi. Muzu mit rad a chovat se prikladne a zaroven byt ateistou, vime? S tim rozdilem, ze me dve nepokrtene deti podle me babicky jsou zidi a skonci v pekle, pokud je ovsem nedam pokrtit. :-)

      Vymazat
  21. Anonym:

    1) Nikdo neříká, že žádný křesťan nemůže být dobrý člověk. Nevidím ale důvod nepoukazovat na špatnosti, které sebou křesťanství nese a polemizovat s nimi.

    2) Jo, ta morálka tu hluboce zakořeněná je. Bohužel. I proto to tady dneska vypadá tak, jak to tu vypadá. Základy dnešních problémů totiž vězej právě v tomhle...Však to ve svých článcích docela rozebírám a chystám další.

    3) Hehehe, koukám, že patříte ke skupince lidí, co se nechala oblbnout tím, že národ vzniknul až v 19. století.... Nic takovýho není pravda. V devatenáctém století se to jistě začlo víc řešit, nicméně povědomí příslušnosti k určitým skupinám je pro člověka naprosto přirozená věc, stejně tak jako tyto skupiny hájit. Takto vznikají rodiny, rody, kmeny, národy, atd. Ale tak můžeme se řídit vaší logikou a zrušit třeba onu rodinu. Proč taky? Však to je taky jen hloupý a přežitý konstrukt, ne?:) Tak doufám, že už si rozumíme:)

    4) Nikde jsem nenapsal, že když lidi můžu spočítat, tak to je důkaz národa. To jste si vymyslel vy.

    5) Ganéšanům nehodlám brát jejich identitu ani svůj národ povyšovat nad jejich, ale to ještě neznamená, že si nebudu bránit svoji identitu a z případného hromadného ganéšanského přistěhovalectví vyvozovat důsledky:)

    6) Nemyslím, že bych na něčem úzkoprse lpěl....A tolerantní jsem řekl bych docela dost. Tolerance ale neznamená, že se vzdám možnosti kritizovat:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Patri ti muj obdiv za energii venovanou osvete vericich. Je to ale boj predem prohrany. Verici naprosto odmitaji pohlednout za obzor. Maji svou bibli a co jim rekne farar nebo papez je do kamene vytesana pravda. NECHTEJI se dozvedet vic. Jsou spokojeni ve sve omezenosti, protoze jim to dava urcitou jistotu v tom, kdo jsou a kam jdou (a ze po smrti to nekonci). Ja ve snaze poznat sveho nepritele (metafooricky receno) jsem precetl bibli, poznal jeji rozpory, protireceni si na mnoha mistech, precetl jsem plno knih o Jezisovi, co jsem jen sehnal, i nejnovejsi archeologicke veci, svitky, atd...proste vsechno, jen abych nasel cokoli, co me posune dal, jediny dukaz o existenci Jezise....nenasel jsem nic, nabyl mnoho argumentu proti vire, a pred lety tri hodiny diskutoval s kovanou verici, to jsem jeste myslel, ze vsim, co vim, ji zlomim....samozrejme bez sance, obesla se bez argumentu (jejich vira ani zadne nema) jednoduse tomu veri a hotovo - vysokoskolacka btw. Muj otec, inzenyr, velmi moudry clovek, se taky jednou, kdyz jsem hazel argumenty z rukavu v rodinne seslosti, na me oboril, ze co to placam, ze Jezis je historicky dolozena postava, coz jim rekl farar...a mne spadla celist a tim navzdy skoncila ma polemika s krestany - s lonskou vyjimkou v podobe Henryho prdele, na jejimz modelu jsem jim ukazal, na jakych zakladech stoji jejich vira...zase bez sance :-) nicmene drzim palce s tvou praci, clovek si rad precte myslenky spolubojovnika. Empty your mind. Be formeless, shapeless - like water. Now you put water into the cup - it becomes a cup, you put it in to the tea pod, it becomes the tea pod. Water can flow or it can crash.. Be water, my friend. BL

      Vymazat