pondělí 23. února 2009

Stop náboženským desátkům!

Tento článek píši v rozhořčení nad tím, že jako nevěřící a náboženství totálně odmítající sekularista, ze svých daní neustále přispívám na chod tmářských církví.

V české republice funguje sedmnáct placených církví, které za rok hlavně na platy duchovních shrábnou přibližně jeden a čtvrt miliardy. V republice, která má 10 000 000 obyvatel to znamená, že každý zaplatíme ročně víc jak stovku na chod tmářských organizací, které byly vždy nepřátelské našemu národu. Dobrá je na nich pouze ta věc, že díky jejich chování v historii má náš národ tak hrozné zkušenosti, že je většina lidí nenávidí.

V současné době se o slovo začínají stále více hlásit i hnutí jako Hare Krišna nebo hůř - muslimové. Chcete snad někdo, aby si mohamedáni stavěli poblíž vašeho bydliště svatostánky, ve kterých se postupem času začne scházet verbež mající v nenávisti vše, co má co společného s naší kulturou a západním stylem přemýšlení a života? Já tedy ne! Naštěstí zatím nemají nejmenší šanci na nějaké uzákonění, ale už si aktivně stěžují, jak moc je to diskriminační vůči nim, že taky nedostávají peníze jako ostatní náboženské společnosti. Je jen otázka času než se nějakému pseudohumanistovi povede prosadit, že se jim to promine.

Moje řešení je jednoduché - NIKOMU NIC! Chceš si věřit? Věř si za svoje! Mám snad platit peníze za to, že někdo věří mě nepřátelskejm kravinám? Chcete vy platit peníze za to, že někdo jinej v něco věří? Volám po zrušení této diskriminace! Odkdy je náboženský názor hodný podpory zatímco zrovna ten váš (pokud toto nečte dotovaný věřící) ne??...Já osobně považuji náboženské názory, z naprosto drtivé většiny ničím nepodložené a navíc s často krvavou historií i přítomností a ne lepšími vyhlídkami do budoucnosti, naopak za to nejnižší. Za něco, co je až na dně. Nepodložené fantazírování hlásící se o vaše peníze aneb jak říkal Nietzsche: "Kněz, to je hlavně pojídač bifteků!"

Náboženské názory nemají žádné právo na podporu, krom té, kterou jim poskytnou jejich vlastní věřící! Jste lidé s názorem? Tak proč vám stát neplatí za to peníze? Zdá se vám to nefér a totálně na hlavu? Pokud ano - fajn! Ale uvědomte si, že jste silně diskriminováni, protože jsou zde skupiny lidí, které čerpají vaše peníze za šíření svých názorů!

Jestli tedy nechcete, aby stovka ročně šla z daní každého z vás na podporu lepšího udržení stádeček zfanatizovaných ovcí, postavte se ve svých názorech silně proti jakémukoliv placení peněz náboženským společnostem. Každý z nás něčemu věříme. Není nejmenší důvod, aby někdo byl za to státem dotován. Krom dobře ušetřených peněz se tím přispěje též na podporu sekularizace společnosti a s tím i k dalšímu rozvoji našeho skutečného kulturního dědictví - ateismu.

24 komentářů:

  1. Chápu, že Islám a Hare Kišna vám jsou nesympatické. Mně taky. ale co se dá dělat. Žijeme v demokracii. Dále: Předpokládám, že ctíte zákon a právo. Proto se vás ptám: Vy si přejete, aby majetek zabavený komunisty získali všichni kromě katolické církve a ostatních kř.církví? Šlechtici, kulaci, emigranti, političtí vězni aj. majetky smí dostat zpět, ale katolická církev a jiní ne? Proč? Dokážete si uvědomit, že katolická církev před zabavením majetek držela zcela legálně? A ať se vám to líbí nebo ne, ve středověku a novověku své majetky taky držela legálně. Tehdy také existovalo právo, jen bylo jiné než dnes. Církev téměř veškeré své pozemky získala darem od králů, šlechticů aj. Vy přispíváte na církve ze svých daní, protože církev nezískala zpátky svůj majetek. Tak to je. A k tomu lidi jako vy brání vyrovnání vztahů církví se státem.

    OdpovědětVymazat
  2. ...a ti králové a šlechtici předtím taky pochopitelně pozemky vlastnili legálně.

    OdpovědětVymazat
  3. Souhlasím s autorem - oddělme stát a církev. Na druhou stranu se mi nelíbí autorova zbytečně agresivní rétorika. Věřící nejsou "fanatické ovce" a ateismus je kulturní dědictví socialismu. Jak může někdo znalý dějin českých zemí, říct, že ateismus (co to vlastně je, ten ateismus?) je dědictvím? V zemi, kde kvůli náboženství válčila celá Evropa?

    OdpovědětVymazat
  4. Ioannes: Co církvi komunisti ukradli, to bych jim vrátil. Ač je rád nemám, bolševickou zlodějnu podporovat nechci. Vlastně nechci podporovat žádnou zlodějnu, byť tady by se dalo namítnout, že zdaleka ani všechny majetky církve nebyly nabyty zrovna košér cestou....ale budiž. Vrátil bych jim to a ať se postaraj a pokud ovečky chtěj, nechť si je platěj...si myslím, že by to pak různé církve tady v ČR mohly vklidu zabalit:)))))...a bylo by to jen dobře:)

    OdpovědětVymazat
  5. Pavel: Ateismus tady byl dávno před socialismem. Já považuji ateismus za naši historickou zkušenost. V minulosti nám tady různí pánbíčkáři nadělali tolik bordelu, že se člověk nemůže divit, že jsme jedna z nejateističtějších zemí světa. Další věc je taková, že ateismus vnímám jako něco, co je českému člověku vlastní. Těžko tohle popsat, je to jen můj pocit, ale ačkoliv český národ má své mouchy, tak myslím, že právě ateismus se zde rozvinul hodně i proto, že si lidi tady odmítaj nechat do všeho kecat od různých rádoby institucí......A co je to ateismus? Stav, kdy si daný člověk uvědomil, že ke svému životu naprosto nepotřebuje víru v boží existenci ani zákony, které si k tomu věřící navymýšleli. A mimochodem právě pro ty náboženské války, bychom nejenom my, ale i ostatní měli vyvodit ateismus jako naprosto logický výsledek těchto válek...

    OdpovědětVymazat
  6. kulturní dědictví ? Ateismus ? Tyto výrazy zásadně nejdou dohromady.. Tradfiční víru ze země české odstranili komunisté. Otázkou jak tuto tradici hodnotit ... pokud šla celá obec do kostela a 1/2 z toho jen proto, že se to patří, pak je lepší, aby chodila jen ta 1/2, co skutečně věří. Vzdělanost šířila řadu století výhradně církev, bohužel zde byl problém další, o kterém jste se zmínil ... katolická i evangelická církev má za sebou krvavou historii. Je to dáno víceméně tím, že být církevním hodnostářem znamenalo dělat kariéru.
    K dnešnímu financování církví - církve vlastní velmi cenné památky, které by sama o sobě nebyla schopna udržovat, myslím, že stát by tyto památky měl pomoci udržovat.
    Věřící, který dá v kostele v neděli do sbírky 20-200kč, tyto památky není schopen dostatečně dotovat ve větším měřítku.
    Také se neorientuji v oné vaší 'nenávisti'. O víře a církvích jsem diskutoval se stovkami nevěřících lidí, protože je to téma, o které se zajímám .. většina z nich ale třeba nechápe, případně se snaží pochopit, nikdo z nich ale vůči církvím nemá nenávist ... nenávist je obvykle doména nedospělých a psychicky nesrovnaných osob.

    OdpovědětVymazat
  7. Tom: Ateismus vnímám jako naši historickou zkušenost a tím i kulturní dědictví.
    Komunisti byli i v mnoha dalších zemích a víru se jim vykořenit nepodařilo. Předtím ji tu bylo víc, ale taky bych neřekl, že to bylo něco extra. Jinak tohle je jedna z mála věcí, za co můžeme komunistům děkovat. Udělali hodně práce v tomhle, byť často ne zrovna čistými prostředky.
    S tou vzdělaností je to těžší. Šířili ji lidé, kteří byli v církvi, ale samotná vzdělanost vyvěrala z našeho dědictví antického, které se postupem času stále více projevovalo. Ve středověku existovaly jeden čas velké snahy tuto vzdělanost utnout a ještě Komenský psal o antických filosofech a jejich knížkách jako o něčem, co by mělo být zavřené a nedostupné mládeži.
    Pokud církev není schopna dotovat své majetky, tak ať je prodá. Je to logické - když mívali moc a hodně věřících, měli i hodně majetku. Když teď nejsou v mnohém schopni to udržet, tak holt musej prodat. Ale jako jo - některý (opravdu ale jen některý) hodně významný církevní památky bych pomohl udržovat, ale čistě v rámci architektonického dědictví a též v rámci toho, že i toto je naše historie. Dotovat vše by byl nesmysl. Když jsi bohatý, koupíš si velký dům. Když pak zchudneš, taky po nikom nemůžeš chtít, aby ti na něj doplácel, ale musíš prodat a koupit něco menšího nebo umět zapojit tak, aby si to na sebe vydělalo...
    Svoji nenávist nepovažuji za něco nezrálého a psychicky nevyrovnaného. Ty máš rád vše? Úplně vše, na co jsi kdy narazil? Nikdy jsi se nenaštva, nikdy jsi nenenáviděl? Ale notak....taky ti nebudu říkat něco o nevyzrálosti. Je to emoce jako každá jiná. Se podívej na lásku, jak je schopná člověka zmagořit, psychicky rozhodit a tak....a bojujeme proti ní?...Nebuď absolutista. Právo na existenci má jak láska, tak nenávist, tak i ostatní emoce....

    OdpovědětVymazat
  8. Když se mluví o víře, nesmíme zapomenout, že vedle vámi zachycených negativ s sebou nese mnohem početnější pozitiva:
    -dává životu hlubší smysl, jistotu
    -inspiruje k zamyšlení se nad životem, svým jednáním, pomáhá překonat své slabosti
    -dává nadhled
    -nastavují lidské morálce vyšší laťky
    -dává odvahu jít dál ... dodává odvahu odvážit se víc
    -dává vzniknout solidaritě
    -spojuje
    -pomáhá řešit a přijmout různá životní traumata
    -děti vyrůstají v klidu bez rozvodů v klidném prostředí s menší pravděpodobností setkání s drogami a násilím
    atdatd.
    .... nevidí se to u každého křesťana, ale u toho, kdo se snaží - v menší či větší míře, jako vše, i toto, je individuelní.
    Co z toho vám nabízí ateismus ?

    Co se objektů týká... z hlediska logického bych s vámi souhlasil, z hlediska věřícího ne. Je to podobné, jako kdyby fotbalovou ligu vylučovali z hřiště = vidina konce společné hry.
    Víra musí být v některých fázích prožívaná společně, obzvlášť v křesťanských církvích, kdy slaví společně onu památku poslední večeře.
    Píšete o emocích .. emoce mají krátké trvání, pokud nejsou neustále rozvášňovány.
    Můžete mít averzi, nesouhlasit, být nesnášenlivý, netolerantní vůči něčemu .... nenávist vyjadřuje osobní zaujetí, ublížení, odmítnutí, potřebu zničit .... to myslím není tvůj případ

    OdpovědětVymazat
  9. Tom: K budování pozitiv, která jsi jmenoval, nepotřebuješ žádnou ideologii.
    Ateismus zřejmě mylně považuješ za ideologii. Ateismus je stav, kdy člověk žije svůj život bez toho, aby ho nějak podmiňoval či spojoval s nadpřirozenými silami. Ateismus tedy nic takového nenabízí, protože to ani nemůže nabízet. Nenabízí dobré, nenabízí špatné. Je to stav. Nic víc.
    Emoce nemusí mít vůbec krátké trvání. Láska například je taky emoce a když bych to bral až ad absurdum, tak o svém pánu, Ježíšovi, prohlašujete cosi o nekonečné lásce, ne? Tedy cosi o nekonečné emoci.
    S nenávistí je to tak, jak jsem napsal. Je to přirozená emoce. Člověk se nesmí snažit svoje emoce potlačovat, člověk je musí kultivovat. Viz staří Řekové. Místo aby vyvíjeli proti emocím restrikce, učinili je součástí kultů s vyhraněným místem a časem.
    Objekty - Jako chápu, že přijít o větší dům vždy naštve, přestože je to logické, ale ke svojí víře defakto majetek nepotřebujete. Pokud máte potřebu se scházet, můžete to tak činit prakticky kdekoliv. Nějaký prostor se vždy dá pronajmout, atd.

    OdpovědětVymazat
  10. To si trochu protiřečíš .. psal jsi, že považuješ ateismus za kulturní dědictví, teď píšeš, že nic nenabízí. Víra ale ano, dává ti pozitivní cíle, snaží (nebo by se měla snažit) vytvářet lepší svět... když na to nahlížím jen z praktického hlediska. je to samozřejmě o lidech, ale ať už se snažíš nebo ne, pořád Ti má co nabídnout. Druhou- duchovní- stránku zatím asi nepochopíš.
    Proč nenávidíš víru nebo církev ? Máš snad pocit, že i ubližuje, nebo nechceš slyšet nepříjemné řeči o tom, že za každý skutek jsi zodpovědný ? Já také vidím hafo lidí, kteří ohrožují společnost a nemám důvod je nenávidět ... možná jen kdyby mi někdo z nich osobně ublížil. To, že platím na příživníky a podvodníky pro mě také není důvod je nenávidět...
    Hlavně ale rozlišujme mezi emocí a vztahem ... emoce mají své místo, ale mají obvykle pouze krátkodobé trvání... asi máme každý jiné chápaní těchto pojmů. Já su nasranej nebo happy, zamilovanej nebo mám depku ... to jsou emoce ... emocionální reakce na momentální situaci..událost, prožitek.
    Nemusím povaleče darmožrouty a jsou mi příjemní veselí lidé ... to je
    v tvé mluvě nenávidím darmožrouty a miluju veselé lidi.

    OdpovědětVymazat
  11. Tom: Většinu odpovědí na tohle najdeš v novým článku, snad vyjde brzo.
    S těma emocema to holt každej vnímáme trošku jinak, no. Já beru lásku jako hlubokou emoci, ty už spíš jako metafyzickej stav.
    Proč nemám rád církev jsem napsal snad celkem dobře už v těch svejch článcích. Ohledně víry - jako princip ji nepopírám, navážím se do vír v konkrétní věci.
    Zbytek odpovědí najdeš v novým článku. Drž mi palce ať brzo vyjde. Mám trošku fofry, ale už je prakticky hotovej, jenom ho potřebuju s někým probrat podrobně a pohádat se o něm:)

    OdpovědětVymazat
  12. láska se u mě nerovná zamilovanost ... byť je to propojené ... hodně lidí kvůli tomu dělá velké chyby - např. necítí se být do manželky zamilovaní a tak se na ní i na děti vyseřou a letí za jinou krasavicí ... kterou pak jednou taky opustí...

    OdpovědětVymazat
  13. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  14. Problém s některými projevy církve má mnoho věřících ... např. ona neomylnost, pomalé přizpůsobení době a poznatkům, u některých kněží zbytečně silná dogmatičnost bez ohledu na lidský rozměr .... ale jsou to jen lidé a snaží se brát to poctivě, uznávám, že to není snadné. Příkladem může být třeba problém antikoncepce - mnoho kněží nic neřeší, pro ně je nejjednodušší opakovat řeči vatikánu o tom, jak je to myšleno, pak jsou tu jiní, kteří mají rozumnější náhled a vidí i tu lidskou rovinu i rovinu Boží milosti, která nebazíruje na detailech ale na tom, co je reálně v člověku.
    I přes to ale církev člověku hodně nabízí, pokud si v ní najde tu svou cestičku osobní víry ...

    OdpovědětVymazat
  15. Tom: Podle mě zamilovanost je hodně horlivá forma lásky, čemu se pak říká víc láska je to, když zamilovanost prostoupí do hloubi a některé věci se naopak otrkají trošku.....

    A s církví a osobní cestičkou - ok, to ještě chápu, ale proč mít osobní cestičku v rámci církve, když si ji můžu udělat bez ní?

    OdpovědětVymazat
  16. jak ti mám vysvětlit k čemu je církev, když nemáš zkušenost hledajícího či věřícího ?
    Pokusím se to připodobnit k vysoké škole. Velmi schopní jedinci by znalosti získané na vš mohli získat samostudiem, většina ale potřebuje vedení nebo mnoho let.
    VŠ ti dává k dispozici pedagogické vedení lidí, kteří sami získali jistou zkušenost .. někteří profesoři i v praxi a ti dají žákům nejvíc. Schopný žák, který nechce trávit získáváním znalostí extrémně mnoho času se tedy zapíše na vš a díky vhodnému prostředí získá znalosti za 5 let ... místo 10 a více let samostudia. Křesťanství je mimo jiné i o slavení poslední večeře .. a je pochopitelné, že večeři slavíme ve více lidech. Když si představíš, jak vznikala církev, napadne tě, že asi bylo nutné po čase té 'organizaci' dát nějaký řád a vedení, které se bude trvale věnovat víře a jejímu studiu, aby tyto zkušenosti předávali dál. Vývoj nás dostal tam, kde jsme ... část církve je zkostnatělá, část jsou kreativní a pružní lidé, kteří mají svému okolí hodně co říct. Pro tebe, ateistu asi nemá církev jiný význam než je údržba církevních památek ... či poskytování 'služeb' jako je pohřeb aj. ... Pokud ale budeš potřebovat radu a pomoc v těžké životní situaci, najdeš zde prostor ....

    OdpovědětVymazat
  17. Chápu, že máte silnou averzi k náboženství. To je v České republice obvyklý stav. Ovšem doufám, že nemáte averzi k logickému myšlení.
    Vaše argumentace pro oddělení financování církví od veřejných rozpočtů je velmi nepromyšlená. Projděte si prosím položky státního rozpočtu. Proč stát financuje sportovní oddíly? Proč financuje kulturní podniky? Co je to za spravedlnost? Člověk, který má absolutní averzi ke sportu z toho přece musí být zhnusen. Nebo ten, kdo by nikdy nepáchl do divadla. A všechny ty subvence filmu, literatury. A další peníze plynoucí do institucí zaměřených na uspokojování různých potřeb a požadavků. Vaše argumentace je opravdu směšná, když nedokážete jasně vymezit důvody, proč by neměly být náboženské potřeby uspokojovány penězi z veřejných zdrojů.

    Dále je dobře vidět, že Vám absolutně chybí faktické znalosti? Myslíte, že muslimové nemají naději na uzákonění? (Co je to vůbec za termín.) Máte nastudovaný aspoň zákon 3/2002? Rozumíte lhůtám odlišujícím přístupy k církvím a náboženským společnostem?

    Bohužel jste pro mě jen důkazem, že "kulturním dědictvím" českého národa není v mnoha případech jen ateismus, ale i úžasná nevzdělanost a neschopnost kritického myšlení.

    Ateista je pro mě poctivý člověk, který se snaží přijít na kloub světu racionální cestou, plný pokory a vědomí vlastních omezení, nikoliv ukřičený ignorant a nevzdělanec. Vy děláte ostudu všem ateistům.

    OdpovědětVymazat
  18. Tom: Jak jsem řekl, tak věříme něčemu každej a každej taky hledáme, takže obojí zkušenost mám bohatě zastoupenou. Akorát jsem nedošel ke křesťanství. Respektive došel, prohlédl a zdrhal co nejdál....
    Jasný, chceš mi říct, že s církví je ta cesta jednodušší....Jo, ale víra a hledání sebe sama a své cesty není exaktní obor. S církví vyměňuješ kus vlastní cesty za kus jejich ideologie a výsledkem je pak "tvůj názor".
    Chápu, že mi dají radu v těžké životní situaci, ale jakou? Dají mi iluzi výměnou za klid.

    OdpovědětVymazat
  19. Ladislav Bárta: Chápu. Nicméně přesto nepovažuji svoji argumentaci za nijak lichou. Z mého hlediska to je tak, že náboženství jsou organizace hlásající své názory a na tomhle založené. Já taky hlásám své názory. Chci po někom peníze? Nechci. A když už jsme u té nevzdělanosti - nebyli bychom první země, co by něco podobného zavedla. Vám vadí jediné - vaši ideohlasatelé by přišli o peníze. Na nevůli platit někomu šíření názorů, se kterými nesouhlasím, nevidím nic špatného a nepovažuji to ani za ukřičené ani za nevzdělané.
    A muslimové zatím nemají naději. Je jich příliš málo. Zatím...
    A nemějte strach. Averzi k logickému myšlení nemám a přesně proto mi přijde nelogické platit peníze náboženským organizacím. Nejsem nijak proti, pokud si vybojujou někde na svoji činnost jednorázovou subvenci třeba od EU nebo aby lidé, pokud chtějí, jim mohli třeba "odkázat" jedno procento ze svých daní. Nevidím ale důvod platit je paušálně.

    OdpovědětVymazat
  20. Patri: pokud mi VŠ nabízí vědecké teze, mohu je přijímat s tím, že nemusí být přesné a že je věda časem upřesní. Nebrání mi to ale dělat si vlastní názor a dospět třeba i dál, než dospěl můj profesor a jeho zdroje. To samé je u víry ... to,že máš nějaký základ, tě posouvá hodně nahoru. Potřebuješ ale buď tomu základu zcela věřit, nebo si jeho vývody ověřit. Samozřejmě, můžeš existovat bez církve či si založit vlastní, ale ona tradice i přes zkostnatělost dává dobrý výchozí bod. O tom ty asi nic nemůžeš vědět, páč o nic v tomto směru neusiluješ, ale pouze teoretizuješ a domýšlíš si.

    OdpovědětVymazat
  21. Patri: moc rád bych ale věděl jedno: p cp Ti jde. Dokazuješ zdlouhavě že církev je zbytečná, Bůh neexistuje ... vždyť v tom máš přece jasno, ne ? Dokonce jsi kvůli tomu nastudoval spoustu literatury .... není to spíš o tom, že si nejsi jistý, zda náhodou něco není ? Nebo se nám snažíš pomoci ? Či je to Tvá potřeba vědět, jak moc máš jasno ve svém světonázoru a ujišťuješ se diskuzí s námi, kde máš vcelku jistou dobrou pozici ?
    Mě osobně ... když si kladu stejné otázky ... to pomáhá tříbit názor a asi taky tak nějak nedokážu nereagovat když toto čtu....

    OdpovědětVymazat
  22. Tom: Ano, přesně takhle se vědecké teze přijímají. S neustálou polemikou o jejich přesnosti, neustálému přezkoumávání všeho, atd. Přesně proto věda má takové úspěchy. Samozřejmě na základě vlastního názoru a schopnosti ho aplikovat můžeš překonat profesora.
    V jakém směru dle tebe o nic neusiluju?
    A o co mi jde? - Neboj, pochybnost v tom není nebo alespoň ne v tom smyslu, jak jsem to pochopil od tebe (pochyby o boží existenci či neexistenci a snaha sám sebe utvrzovat ve svém bludu). Samozřejmě svoji omylnost a nedokonalost si uvědomuju. Každej dělá chyby, ale chybama se člověk učí a nejvíc se naučí, když je aktivní a kritický k sobě i k okolí. Ale celkově je to taková směs - něco z touhy po rozšíření názoru mezi další lidi, něco z touhy po jeho zdokonalení, něco z touhy po konfrontaci a možnosti se poučit či naopak potvrdit své teze, atd....tak nějak jak píšeš ty - pomáhá to tříbit názor.

    OdpovědětVymazat
  23. ono usilování - myslel jsem to, že sám nehledáš Duchovno a Boha, ale jen teze, o církvích víš jen z doslechu a tak děláš neúplné závěry bez vlastní zkušenosti..

    OdpovědětVymazat
  24. Tom: Právě jsem ti tady napsal dost dlouhou odpověď, ale přesunul jsem to jako součást onoho vznikajícího článku o duchovnu. Pořádně to tam promyslím ještě, pak se odpovědi dočkáš. Tahle byla fakt dlouhá jak celej článek a je zbytečný to psát dvakrát, když to radši můžu dvakrát líp promyslet. Každopádně jsi tímto krátkým příspěvkem u mě vyvolal moře myšlenek, děkuji a znovu opakuji - veškeré odpovědi na ono duchovno budou v tom novém článku. snad už fakt brzy, ale nechci to zbytečně uspěchat, dokud sám nad mnohým tápu.

    OdpovědětVymazat