pondělí 8. června 2009

Rozhovor s muslimem

Tento článek je přepis elektronické komunikace, která se odehrála mezi mnou a jedním muslimem. Vše je autentické. Původně jsem chtěl opravit alespoň jeho gramatické chyby (má je tam, protože je cizinec, tedy mu je prosím nevyčítejte), ale nakonec jsem se rozhodl, že nebudu dělat ani to. Zvláštní způsob psaní dává jeho myšlenkám jedinečný rozměr, který bych opravením chyb v gramatice a slovosledu zničil. Nebudu k tomu psát nějaké rozsáhlé komentáře, ale doporučuji číst až do konce, protože v průběhu rozhovoru ten chlap narazil na mnoho témat, která se týkají problémů celé naší civilizace a řekl bych, že je dokázal často velmi dobře formulovat. A musím taky uznat, že je až s podivem, že tento člověk, ač je názorově mým pravým opakem, chápe moji mentalitu stokrát lépe než mnozí našinci. Chápe ji, protože v jeho národě, stejně jako tomu bylo kdysi u bílých národů, zřejmě ještě není zločinem mít rád svoji krev, vážit si své kultury a snažit se o její zachování. Z jeho myšlenek mi naopak přijde, že snaha zachovat svoji krev a kulturu mu přijde naprosto přirozená. Zároveň nechť je tento článek odpovědí všem, kdo mne podezírali ze snah propagovat něčí vyhlazování či něco podobného. Já naopak násilí nechci, ale pokud chceme zachovat naší kulturu, musíme pro to něco udělat a pokud to něco začneme dělat až za pět minut dvanáct, tak už budeme mít podstatně menší možnosti řešit něco nenásilně. Prostě to podle mě k tomu násilí zatím směřuje. Ale jestli mám tady pravdu (kéž bych neměl), tak jediná naše možnost jak se vyhnout násilí je - uvědomit si hodnotu naší civilizace, identifikovat její základní pilíře a umět je zachovat.

---------

: Podle mě je islám brzda pokroku stejně tak jako například křesťanství, nicméně nebudu ti tvoji víru brát. Sám jsi ale říkal, že tvoji lidé mají svou víru rádi, váží si své kultury, atd....já je plně chápu...nicméně já mám zase rád svoji zem a islám považuji za hrozbu pro celý západní svět...a nemyslím tím teď terroristy, ale spíše přistěhovalce, kteří to tady šíří a čím víc jich někde je, tím více práv se dožadují a jelikož mají obří porodnost, hrozí našemu světu islamizace.......podle mě bychom měli islámu v Evropě utnout tipec, ale o to víc začít respektovat vaši víru na vašem území a nijak se do vás necpat, nevyvážet k vám demokracii, atd....jenže například u nás ta demokracie hraje velkou roli, ale sám jsi koneckonců přiznal, že muslimové demokracii nechtějí, protože mají své příkazy od proroka. Já to chápu, ale my ji chcem a pokud dovolíme islámu v Evropě vzkvétat a necháme sem proudit muslimské přistěhovalce, přijdeme o svoji demokracii, svobodu a vůbec celou kulturu.....co ty na to? Jak ty to vidíš?

ON: S tvojim postojem uplne soucitim a stotoznen.Jsem taky byl krestanem a ted muslim.I kdyz jsem povazuju krestanstvi za neprave nabozenstvi,ale jsem proto aby kazdy narod mel svoji kulturu a tradice.A jsem proto aby zapad navratil se ke svym krestanskim korenum,tak stejne jak muslimski ke islamskim.Myslim ze pro stabilitu sveta,statu,spolecnosti,musi byt nejaka prirozena autorita.A chceme toho nebo ne,a nabozenstvi je tou autoritou.Pokud i chceme neco vzit z jine kultury,tak to musi byt nenasilne,prirozenou cestou.A pokud jiny narod nechce tak jina strana nema to brat jako svoji porazku,a ze ji to urazi a dotyka,a musi to prijmout a spokojit se s tym.Jak jsem psal na jinych diskuzich,pokud zapad bude vic navazit se do muslimu tak bude vic radikalu,a nemyslim ze zapadu to prospeje.Jsem proto aby krestane zili svym zivotem a muslimy svim.

: Jinak jak jsem řekl - podle mě by si Evropa měla začít o hodně víc vážit své svobody a demokracie a islámu začít tvrdě oponovat a nedovolit mu se tady šířit...stejně tak vám fandim, abyste nakopali zadky těm, co vám tam chtěj šířit kulturu, se kterou zase vy nesouhlasíte.......ale obávám se, že oba jsme tady v menšině, protože většina lidí naší kultury si neumí vážit toho, co mají, stejně tak mi přijde, že hodně lidí od vás cíleně fandí islamizaci Evropy....

ON: Jo ja tebe chapu ze berete nas jako nebezpeku pro vas svet.Ale my muslimove bereme vas stejne pro nas svet.Ja nechcy brat tobe tvuj ale neberte i muj.A jak se pise v Koranu,ze my vsichni budemo rozsouzeni v Soudni Den,kde se ukaze kdo byl v pravu.Jo o islamizaci Evrope jsem psal na foru Historie na diskuzi arabsko-izraelske valky,podivej se i tam.Me demokracie nevadi nazapadu,ale nechcy ji videt v islamskem svete. - k otázce demokracie a islámu viz příloha na konci článku.

JÁ: Budeš se asi divit, ale rozumíš mi víc než mi rozumí většina lidí tady. V naší zemi jsem považován za extrémistu. Proč? Protože považuji za nejlepší řešení přesně to, co jsi zde popsal. Vzájemně spolupracovat, nechávat věcem volný průběh a respektovat území jeden druhého. Dominance kultury na jejím území s respektem k dominanci cizích kultur na cizích územích.......jak to ale teď v Evropě vyřešit? A dále - jak ty jako muslim se díváš na Izrael? Pokud vím, tak zpravidla jsou náhledy na Izrael od muslimů silně negativní.
A ještě k islámu - podle mě je tady jeden problém. Jak islám, tak křesťanství jsou obojí misionářská náboženství, která věří, že jsou vrcholem morálky, kterou mají zjevenou od všemohoucího a že cílem lidstva je, aby všichni byli křesťané (v případě křesťanů) nebo muslimové (v případě muslimů)....jak se k tomuhle postavit? Já se k tomu stavím tak, že neodmítám víru v Boha a duchovno, ale odmítám náboženství, které považuji za ideologie....jak se k tomu ale stavíš ty jako muslim?
Jinak jak jsi psal o tom náboženství jako o něčem, co má držet určitou autoritu ve společnosti. Chápu jak to myslíš a pokud jde o mě, není nutné, aby to bylo náboženství, ale alespoň nějaký morální kodex, který vychází z analýzy kořenů vzniku vlastní civilizace a nemá být porušován proto, aby zabránil zániku civilizace....stejně tak by měl ten kodex ale být tvárný, aby se mohl přizpůsobovat měnící se době a přitom si zachovat kořeny - a to je problém podle mě...pokud udělám tvárný kodex, tak způsobím, že nemůžu zaručit, zda se nezmění tak, aby se nestal svým pravým opakem.....jenže pokud ten kodex neudělám tvárný, tak se zase stane to, co se stalo vám - Ve středověku jste byli kulturně před Evropou, ale později islám ovládli fanatici soustředící se víc na modlení než na myšlení (alespoň tak to vnímám, takže pokud souhlasíš či nesouhlasíš, určitě to napiš, rád se poučím) a proto je teď islám často velkou brzdou vzdělání a pokroku, což podle mě muslimům samotným velmi škodí. Zase je pravda, že v různých zemích jsou různé formy islámu, takže těžko říct, jak se k tomu postavit. Jak to vidíš ty?

ON: Jo ohledne Izraelu jsou vesmes vetsinove negativny postoj.Ale i ten to negativizm je zapotrebi rozlisovat.Jen zlomkova cast muslimu celkove odmita uznat Izrael,ale ostatni,a k nim patrim i ja,uvedomujem ze i zidy jako narod maji pravo na svuj stat.Nas negatevizm pochazi z toho za jakych nespravedlivych podminek ten stat vznikl,a jak potom rozsiroval se,a to naukor palestincu.A jeste problem je v tom ze zapad vesmes stejne stoji jen na strane zidu,a neni nezaujatou stranou,ktera opravdu chce pomoc vyresit ten to problem.Nas negativizm je k statu Izrael,ale ne k zidum jako narodu.V mnohich muslimskich statech zidy ziji v klidu a nikdo je neperzekuje,vcetne i fundamentalistickeho Iranu.Tam naopak jejich nekolika desitek tisicova mensina ma ustavni pravo,ze jeden z predstavitelu zidu stava avtomaticki poslancem parlamentu i tam je zastupuje.Nevim v kolika zap.zemich funguje takovy dem.princip.Jsem pro vznik obou statu,ale napravy skod a krivd.Napriklad ze Izrael katehoricki odmita navrat pal.uprychlik.
A to jest poruseni deklarace OSN o pravach uprychliku o navratu domu.Vadi nam taky ze zidy zastituji se tym ze oni prosli golokaustem,a to ted ospravelivuje jejich chovani.Vadi ze oni zazili kolektivnu vinu a kolektivny trest a to stejne delaji i palestincum.Jsem pro dva staty.To je tak v kratkosti.A co se tyce misionarstvi islamu,tak to jes pravda.Ale islam nestavi za cil nasilne ovladnout Evropu a zavest tam sariat.V Koranu napsano "nebude donucovani ve vire".Ale i podle dat zapadnich statistiku,islam je nejrychlejsi rozsirujicim se nabozenstvim ve svete.A to nejen diki porodnosti,ale i to ze samotni Evropane prestupuji na islam,nejvic je to v Nemecku,ale i tady ja znam hodne Cechu co prijali islam.A je to tim ze oni zklamani ve sve cirkvi,a pomerami ve spolecnosti,a hledaji pravdu.Tento masovy konzumni zpusob zivota nedava nic,jen prazdno do dusi.Ty tomu rikas ideologie,ale clovek musi v neco verit a pro neco zit,a ne jen jist,pit a uzivat.

: No, věřit v něco znamená nevědět to....proto to beru jako ideologii...uvědomuju si, že lidé potřebují duchovno a nedokážou žít bez odpovědí. Ale přijde mi, že většina náboženství dává ty odpovědi příliš pyšně...neříkají, že oni jsou možnost, jak to chápat...říkají, že oni jsou pravda a kdo to chápe jinak, ten skončí v pekle.........A ohledně Evropy - shodli jsme se na tom, že islám ohrožuje evropskou kulturu, protože pokud tu bude nastolen, nebude zde demokracie...muslimové to prostě prosadí tak, že nebude...sám jsi říkal, že ji odmítáte u vás a já jsem i tady viděl nějaký dokument s umírněnými muslimy a ti říkali, že demokracie znamená, že si člověk může rozhodnout jinak než nařídil Bůh a proto je demokracie nepřijatelná....jenže pokud chceme zachovat demokracii v Evropě, znamená to, že se musíme postavit islámu.....jak to ale udělat, aby to nedopadlo nějakým vybíjením jak za druhý světový? Nechci tu válku ani diktaturu jednoho jediného názoru, ale taky vím, že nás islám ohrožuje..co s tím?

ON: Muzu ti uvest i ciste Koranovske duvody proc islam tak rozsiruji se.Prvni je ten ze Koran pise ze pokud muslimy nebudou vazit svoji viru,tak Allah privede k islamu jine narody a lidi kteri budou jeho cenit a branit.A druhi,ze jednym z priznaku priblizeni Soudneho Dne bude,to ze velke mnozstvi lidi bude prestupovat na islam.Tak ze reseni toho to problemu,jak ty ho nazval,ja nevidim.A to ze islam byl nekde centrem civilizovaneho sveta a pak prisel upadel,tak to jo.Ale nesouhlasim z tvoji tverzeni ze za to muzou fanatici.Privedu na zacatku priklad z dnesniho dne.Nejradikalnisi a nejfundamentalisticke pojeti islamu je v Saud.arabije.Statni dokrinou je tak zvany vahabismus-prisne puritanski pojeti islamu,ktere hlasi navrat k zakladum islamu casu Proroka.Saud.arabie naopak nebrani vede ani technickemu pokroku,a nejvic vynaklad na to penize.A ted k historickim pricinum.Naopak upadek prisek tehdy kdyz muslimy zacali lakcne pristupovat k Sunne Proroka.Muchammad rikal ze pokud neco neodporuje Koranu Sunne a sariatu a je prospesne pro muslimskou spolecnost,tak tym padem to pro muslima stava povinnost.Nejvic to se tyka vedy,kazdy muslim by mel ovladnut nejaky vedu co prospiva spolecnosti.A proto vracim se k samotnemu slovu fundamentalismus,ono z nepochopeni zapadu stalo hanlive,ale znamena:je to smer hlasajici k navratu k prvotnimu islamu,k jeho zdrojum.A prvotni islam i byl ten nejcivilizovanejsi.Jo,jedine vychodisko pro Evropa me napada,i kdyz je to trochu primitivni.Je to zvyseni porodnosti,aby vetsinove obyvatelstvo Evropy nevymiralo.Ja o tom psal na tych uz zminenych diskuzich.Ale u vas to nerealne,protoze lidi zamereni na konzum,a ne tym co oni predaji svym vnukum a pravnukum.Jak jsem psal,dnesne pokoleni lidi zradilo poslani svych statotvurcu-kralu,ktere budovalo svuj stat,a dnesni jen projidaji.Dnesni vasi civilizaci je na spici vedy a techniky,ale preziva ze dne na den,zije bez vizi.A jak jsem psal je to tym ze nejen neni autority,a naopak ze autorita kat.cirkvi byla zpochybnena a uz se nezvedne.Vy vymenili technicki pokrok na ukor duchovniho.A proto hodne muslimu nechce udelat stejnu chybu.Ja chapou dulezitost technickeho pokroku,ale jeste dulezitejsim je usmirovani cloveka.Protoze podstata cloveka za celyj jeho cas existenci,ve ktere dobe on nezil,zustala stejna-a je to hrisna podstata.Ano pro vas mozna byla dulezita reformace cirkvi.Ale ona musela probehnout ze vnitr,a nenasilne,a ne tak jak to udelali Luter,Kalvin,a kral Jindrich.A pak to co oni spustili uz neslo zastavit.Je to stejne z lavinou,zacina z jednoho kaminku a pak po ceste nabira silu,a uz nejde zastavit.Zacali oni,a pak je zpochybnili Darwin,Marx,Lenin i td.Pisu to proto,ze z casem i dnesni pomery bude nekdo zpochibnovat.Ale kde mame zastavit se?I demokracie musi mit hranice,co povolit a co uz ne,a ze dal uz nepujdem.V tomto je problem zapadu,a proto islam tak radikalizuji se,nechce to stejne mit u sebe.Ja vidim vetsi nebezpeci vam ne od muslimu,ale od vas samotnich.
Pro zapad demokracie stala nahrazkou nabozenstvi,ktera nema omezenych mantinel.Ale ona neprisla od prirozeny autority,ale od stejnych chybujicich lidi.A proto taky neuspeje a bude nahrazena.Myslim ze Evropa padne stejne jako Rim,a to tym ze i tam padla moralka.Vsecho musi byt vyvazene,jak duchovni,tak i svetske.A tak jak lidi sami neochotne k necemu se vraceji,pokud je nedonuti situace,tak vidim budoucnost Evrope blede.
Jo co me jeste vadi na zapadni spolecnosti.I kdyz rika ze je demokraticka,tak mela by byt i tolerantni.Ale neni.Kdyz nejaky clovek hovori o jakym koliv nabozenstvi a haji sve nazory z nabozenskich knih.Tak vetsina lidi je hned ma za hlupaka,podivina,za zaodstaleho,nemoderniho,fanatika i td.A potom ten clovek uz boji se o tom mluvit.Je to od toho ze pro vetsinu lidi snadneji zit nemravne,bez nazoru na smysl zivota,bezbozne,a tym to postojem vedomki nebo ne haji ten svuj styl zivota.To neznamena ze ja jim svym nazorem chcy vzit jejich styl zivota,ale pokud ja "zaodstaly" je toleruju,tak oni "vyspeli"by meli taky.A proto je to dukaz ze podstata cloveka nezmenila se.Vetsina lidi i kdyz tvari se ze spokojeni ze svym zivotem,uvedomuji te prazdno co maji v dusi,ale jsou natolik lini aby neco na svem zivote menili a zili podle Bozich zakonu.Protoze pro tohle je zapotrebi usili,a clovek vyhyba se tezkostem a hleda lehki zivot.Stejne diva se jako na podiviny i nemoderni,taky uz i na cirkev.

: Mno, já taky náboženství silně napadám, ale není to kvůli víře v Boha, ale právě pro onu pýchu a nepodložitelnou nadřazenost, kterou v sobě mají. To jak si hrají na jediný správný výklad světa. Další, co na nich lidem vadí, je taky netolerance ze strany věřících. Víš jak jsi říkal o křesťanství, že jakmile ho Konstantin uzákonil, tak během pár let začlo vybíjet původní kulty? Tak to je přesně ono. Takhle se chovají monoteismy naprosto všude. Mají to v sobě prostě. Podle mě tady jednoduše chybí nějaký morální systém, který by zahrnoval duchovno, ale zároveň si nehrál na neomylné zjevení pravdy, podobně jako to dělají monoteismy. To lidem vadí. Ta totalita v nich a to, že si hrají na absolutní pravdu, ale neuměj ji podložit. Mají akorát víru a věřit člověk může v cokoliv. Naše vědecko-technická civilizace se rozvinula právě díky pochybování a vyžadování důkazů, když někdo něco tvrdil...to nás vyhodilo nahoru. Ne poslušný a bezmyšlenkový podřízení, ale podezíravost....
Nadáváš dále na konzum - jo, konzum má vady a to velký. V tomhle se oba shodnem. Jenže on má taky výhody. Ten konzum nás totiž žene. Lidi hodně kupujou a to na druhé straně znamená, že hodně lidí musí vyrábět a tedy hodně lidí má práci a zároveň lidi chtěj pořád pokrok, takže se lepšej i technologie. To je výhoda konzumu. Že se to všechno hýbe pořádně. Nevýhodou je, že lidé jsou často naprosto duševně vyprázdnění, líní a díky velkému nasazení nemají děti vůbec nebo jich mají málo. Dá se říct, že konzum naši civilizaci tvoří a ničí zároveň....a je otázka, jak se k tomu postavit...ohledně Saudské Arábie - ti mají sice morální hodnoty i technologii, ale tu technologii maj od nás. U nich prostě někoho napadlo, že dokud maj ropu, tak musej ze své země vybudovat technologicky vyspělý stát, který bude schopný tato vyspělost uživit. Dokud tam neměli ropu, tak tam všichni jezdili na velbloudech. O pár desítek let později tam začly vyrůstat nejvyšší mrakodrapy světa. Dá se říct, že muslimové tam dokázali využít techniku, ale převzali ji. Nevytvořili. Islám zpravidla nikde neměl technicky tvořivý potenciál. Veškeré technologie jsou od nás. Když to tak vezmu, tak díky konzumu západního světa mohli muslimové začít prodávat ropu a začít budovat (opět s technologiemi západního světa) nějakou civilizaci i u sebe. Další průšvih ale je, že takhle se věčně žít nedá. Konzum je totálně likvidační pro přírodu. Na druhou stranu - opět jsou to západní země, kde začaly vznikat nějaké technologie ve snaze přírodě vracet to, co ji bereme nebo ji alespoň co nejvíce šetřit. Je to hodně složitý prostě. A upřímně - těžko hledat recept, jak z tohodle vybruslit.
Demokracie - podle mě demokracie není náhražkou náboženství. Tou se stal multikulturalismus. Je to fanatické náboženství vzešlé z marxistických kořenů a vnucované lidem po celém západě. Další problém pak je, že lidé si neváží toho, co mají. Lidé se zde rodí do svobody a je jim říkáno, že každý člověk se rodí svobodný. Svoboda je pro nás něco tak přirozeného, že zapomínáme, že to přirozené vůbec není a že naši předci prolili řeky krve, abychom my byli svobodní. A my si té svobody tak nevážíme, že se bojím, že o ni přijdeme. Dnešní multikulturalismus má neskutečně hnusnou mentalitu. Já lidi kolem pozoruji a vidím, že my vnitřně máme naši kulturu za nejlepší a nejrozvinutější a to i v případě, že nám neustále někdo vtlouká do hlav, že kultury, rasy, civilizace, jsou si rovny....výsledná multikultura je pak kombinací těchto jevů. Při falešné víře v rovnost sem přijímáme vše, ale přitom, vnitřně stále přesvědčeni, že jsme nejlepší, si neuvědomujeme, že to jiní takhle nemusej vidět a že nějaká integrace, o které nám básněj multikulturní ideologové, se konat nebude, protože ve finále jsme my prostě jediní, kdo si neváží své kultury, zatímco všichni, které přijímáme, si ji váží a budou se tak i chovat a pokud nám to nedojde včas - zanikneme.
Katolická církev - jak jsem již psal, technika a civilizace, jak ji známe, se tu rozvinula, protože jsme pochybovali a vše zpochybňovali, takže zpochybnění katolické církve bylo jasně prvním krokem. Podle mě nepotřebujeme katolickou ani jinou církev. Musíme si umět vážit jen své svobody a úměrně s ní přijímat odpovědnost za sebe, svoji zem, svoji rasu, svoji kulturu. Problém je spíše ve výchově. Lidé jsou učeni, že běloch je špatný, způsobil světové války a měl by se za sebe stydět. Je nám vtloukáno do hlavy, že jsme slabí a můžeme za všechno a všichni kolem jsou naše oběti a my jim musíme obětovat vše a fanaticky tolerovat vše, co řeknou. Na 100 % s tebou souhlasím v tom, že spíše než islám jsme nejhorším nebezpečím pro sebe my samotní. My si totiž prostě neumíme vážit toho, co naši předci zaplatili krví pro nás, své potomky...

ON: Pro me jako vericiho cloveka technicki pokrok a vyspelost za kazdu cena,neprijatelna.To nemuze byt samocil.Tym spis ze do nekonecna zvysova uroven zivota nejde.Je to stejne ze nejde stavet kostky cukru jedna na jednu,z casem to spadne.Aby neco vyprodukovat,tak to neco je zapotrebi nekde vzit a pouzit na to energiju.Ve vyspelych statech zije 1milarda lidi,ale kdyz chteji rozsirit vyspelost na celych 6miljard,tak zasob nestaci,a nepomuzou zadne zelene technologie.Uz ted tato krize ukazuje ze nachazite se v zacarovanem kruhu.Ten spusob konzumu-respektive zvysovani zyvotniho urovni,a s ni svazanou zamestnanosti a spotreby-dlohodobe neuderitelny.Ted aby to uderet zrychluje se spotreba.Napriklad,driv nabytek kupovali na nekolik desitek let,a ted za par let me nelibi barva,tak koupim novy.I takovich prikladu da uvest tisice.Vse i reklama i styl zivota,naseptava cloveku ze pokud on neco ma uz dloho,tak to neni moderni,zaodstale i td.Vubec dnesni zap.civilizaci ma negativni postoj k necemu stabilnimu a tradicnimu.
Ted nebudu psat o zasobach-oni nejsou nekonecni.Ted poukazu jak souvisi uderitelnost vasiho stylu zivota a otazky pristehovalcu.Dnesni tricetileti za dnesni demohraficke situaci sotva budou mit duchod vyssi nez dnesni duchodci,a ti kteri chodi do mater.skolek,tak v jejich dobe zkrachuje duchodovy sistem.Vy neobejdete se bez emigrantu,pokud chcete jeste na nejaky cas zachovat svuj soc.sistem.Musite vybrat co chce vasi civilizaci zit vyspele a pocitat ze s casem stane mensinou v Evrope,a nebo zmenite svuj styl zivota a tym zachovate svoji kulturnu identitu.A tak jak lidi neradi uskromeji se,tak ceka vas to prvni.Na zapade prevlada nazor ze oni jsou budou na spici vecne.Ale cela historie lidstva poukazuje ze civilizaci jak vznikaji tak i zanikaji,a zapadni neni vyjimka.V Koranu Allah rekl ze kazdomu narodu On urcil cas existenci,a nikdo nemuze ten cas prodlouzit.Nedavno i samotny papez kritizoval ten konzum.Ze lidi vubec nepremysleji o budoucim zivote a jejich zpusob zivota poukazuje ze oni na nej neveri.

: Ten odpor k stabilní tradici je často dán tím, že stabilní tradice, hlavně ta katolická tady u nás, se zakládala na spoustě nepodložených a neprokázaných bludů a jak jsem už řekl - vyspělá společnost se tu rozvinula právě pro naši schopnost pochybovat, zpochybňovat a chtít důkazy, když někdo něco tvrdí.
Jinak jsi skvěle vystihl, jak tady konzum pracuje..nekupuješ si věci na desítky let dopředu, ale něco si koupíš a ze všech stran na tebe letí, že když si nekoupíš něco dalšího a tohle nevyhodíš, tak nejsi IN...já třeba jezdím na metalové festivaly a často se setkávám s jevem, kdy zahraniční hosté tam nechají své stany...proč? Nechce se jim to balit, tahat a doma si to umejt a použít znova...radši si koupěj další stan na další fesťák.....zbytečné plýtvání...totálně neekologické chování....rozežranost....to je konzum....
Mýlíš se ale s emigranty. Obejdeme se bez nich. Většina emigrantů (pokud nepočítám původní evropany emigrující z jednoho státu Evropy do druhého) se později stanou závislí na sociálních dávkách, vzdělanost je mezi nima malá, množej se jako králíci a navíc je mezi nimi obří kriminalita. To vše celkově vzato stojí mnohem víc než nám daj ti z nich, kteří pracují a nepodporují komunity, které se vesměs izolují od naší společnosti a působí tak další problémy. Viz Francie - mezi tmavými imigranty je to stejné jako s našimi Cikány. Obří kriminalita, obří nezaměstnanost, obří porodnost a jakýkoliv odpor proti nim je označen za rasismus a xenofobii. Nějaké imigranty sem můžeme jistě přijmout, ale musejí přijmout západní hodnoty, mohou to být pouze vzdělaní jedinci a počty přijatelných imigrantů musejí být velmi silně redukovány.
Jinak ano, máš pravdu. Naše civilizace se žene do záhuby a to přesně tím, co jsi popsal - pokud nezměníme svůj přístup k životu, zanikneme. Ale opět říkám - nepotřebujeme k tomu žádné náboženství. Problém je, že lidé chtějí stále více svobody, ale nechtějí k ní odpovědnost a jsme doslova vychováváni k odporu vůči vlastní identitě, krvi, civilizaci, kultuře. Pořád je nám předhazován holocaust, kolonizace, války a všemožná zvěrstva, která naše kultura napáchala, ale zároveň je totálně ignorováno to obrovské množství kladných věcí, které jsme vytvořili. To se musí změnit jako první.

Příloha - rozpor islámu a demokracie, která se vykazuje jako nepřijatelná, protože v demokratické společnosti lidé přebírají roli Boha a to je u muslimů smrtelný hřích - : Koran pise ze Muchammad je Pecet proroku,a po nem uz nebude jiny prorok.Podivej se po Muchammadu neprisel zadny prorok a nevzniklo zadne nove a velke nabozenstvi,jen sami sekty.Jo proble nejen v konzum.zivote a samotne moralce.Muslim.spolecnost neni idealni,jsou tam i zlocinnost i jine problemy.Ale muslimy,pokud chteji byt opravdovymy musl.nemuzou menit sariat a zavadet tam prvky zap.dem.Problem je v tom ze v Koranu Allah rika ze je to jedine on kdo urcuje co je pro cloveka dobro a co zlo,co dovolit a co zakazat.A proto ten z musl.vladcu ktery dovoluje co zakazal Koran,a zakazuje co dovolil Koran,tym padem prebira funkci Boha.A ten kdo to uznava a doderzuje to co on naridil tym padem jeho uctiva.A v islamu stavet koho koliv na rovinu Boha,nebo pripisovat jemu funkce Boha,je nejtezci hrich.Islam je prisne monoteisticki,Allah muzeodpustit jaky koliv hrich,jen ne mnohoboznost-politeizm.Koran pise ze za tento hrich muslim bude na vecne casy v pekle. Napriklad dovolovat to co prymo zakazano v Koranu,jako alkohol,hazardni hry,tolerovat prostitutky,gejove,pornohrafiu a jine.Nebo dovolovat neomezenu svobodu slova,kde kazdy bude sirit ruznymy medial.prostredkami a v ruzny formachti pohorsujici veci o kterich jsem psal vyse,nebo urazet jine nabozenstva.Koran zakazuje urazet jine nabozenstva.Jasne ze dovolovat nebo zakazovat napriklad mobily i td.tojes ty veci o kterich nezminuje Koran,clovek a vladce muze,neni to hrich.Zapad nechce pochopit muslimy,protoze sam vykaslal se a nebo lakcne chova se k doderzova svych Bozich zakonu.Ale muslimy nechteji byt lakcni,protoze veri v posmrtny zivot,a odmenu nebo trest.Jasne ze pro atejistu je to smesne,ale s nym ja i nechcy nijak hadat se.Jasne ze pro zapad uz neni Buh a Bible tou avtoritou co byli v minulosti,a proto moralka stala osobni vec.Ale pro opravdovoho muslima,moralka je verejna vec,ktera uderuje mravnost spolecnosti.

Závěr: Ten si z toho udělejte sami. Platón psal svoji filosofii jako dialogy, protože věřil, že právě v rozhovoru se ta pravda nějak vyjevuje. Tak třeba se vám z tohodle rozhovoru něco zjeví taky:)

19 komentářů:

  1. nazdar prosim ta neda sa s tebou komunikovat cez facebook?

    OdpovědětVymazat
  2. Toorop: Nedá. Nejsem na facebooku. Už dříve jsem veškerou internetovou komunikaci silně omezil. Jestli se chceš ozvat, napiš na novopatriot@gmail.com

    OdpovědětVymazat
  3. Pat: Tento rozhovor má hořko-sladkou příchuť. Problém je v axiomech. Podle muslima stejně jako křesťana je člověku PŘIROZENÉ, aby věřil v Boha. Ještě k tomu máš v tom rozhovoru několikrát jasně napsané, PROČ se islám šíří - Evropa je duchovně prázdná, právě to místo, kde má být nejvyšší, nezpochybnitelná autorita je prázdné. Křesťanství má příliš negativní obraz, tak že Islám se sám podbízí. Ale těžko Ti to říkat, protože základu té myšlenky moc nevěříš, jakkoliv mi to přijde jako nejjednodušší, logické, vysvětlení.
    PS: Můžu si kousek půjčit na svůj blog? Líbí se mi, jak hodnotí křesťanství.

    OdpovědětVymazat
  4. Pavel:
    Mno, evropané moc ten islám právě nepřijímají. Občas se někdo najde, ale většinou to jsou přistěhovalci a děti přistěhovalců....Můj názor na islám i křesťanství znáš. Osobně nevidím tolik problém v absenci duchovna. Spíš v absenci rozumu a totální neodpovědnosti.
    PS: Žádný problém:)

    OdpovědětVymazat
  5. Pat: V pohodě, jen jsem chtěl vypíchnout ten základní rozdíl, celý ten rozhovor se nese v duchu, že islamista říká "člověk má tři složky - fyzickou, duševní a duchovní" a Ty tvrdíš, že má člověk tělo a rozum (redakčně kráceno :) ) a proto si moc nerozumíte. Myslím, že my dva už víme kde nás v komunikaci tlačí bota. PS: Pokud by se všichni chovali podle křesťanských nebo islámských pravidel, bylo by nám na světě krásně, nemyslíš? ;)

    OdpovědětVymazat
  6. Pavel:
    Neeee, já duchovno a duševno přeci nijak nepopírám. Já jenom říkám, že jejich výhoda oproti nám je v ideologické jednotě a naše nevýhoda v ideologické nejednotě, jenže je problém, že na ideologické nejednotě je založena naše civilizace. Na tom pochybování, problematizování, atd. Tedy i na svobodě možnosti pochybovat, problematizovat, atd...Proto se nesmíme orientovat jen na návrat nějaké totality, kterou by všichni uctívali, ale na zachování toho svobodného prostoru, který je samozřejmě mnohem složitější než totalitní jednota. Ten svobodnej prostor ale vyžaduje odpovědnost a taky obranu před totalitou, ale zároveň i možnost o totalitě diskutovat například. Je to složité:)...jestli tam budeš psát nějakej výtah z tohodle článku, tak to prosím definuj takhle, protože takhle jsou myšlena má slova.

    OdpovědětVymazat
  7. Pavel:
    PS: Ano, pokud by se všichni chovali jako mravenci a všechno viděli stejně, tak by nám bylo krásně. Ať už podle pravidel islámského mraveniště nebo podle pravidel křesťanského mraveniště:)

    OdpovědětVymazat
  8. Pat: nedělal jsem žádné resumé, pouze jsem přetisknul názor muslima na naši civilizaci (4. odpověď začínající "Muzu ti uvest i ciste Koranovske duvody" s tím, že jsem dal odkaz na tento článek jako zdroj). Církev Ti bere právo pochybovat o jediné věci - o církvi a církevní nauce. Jinak jsi naprosto svobodný (psal Ti to i on). A jakkoliv se na tom neshodneme - Evropská civilizace stojí na křesťanství, vznikla z něj. Vynálezce může být křesťanem, vzájemně se to nevylučuje. Církev nemá nárok se vyjadřovat k věcem, které ji nepřísluší. Přísluší ji vyjadřovat se k otázkám morálním a otázkám víry (přesně v tomto je definována její neomylnost). Ne k fyzice, matematice, chemii..
    PS: Ne jako mravenci, jako svobodní lidé s podobnými morálními hodnotami..

    OdpovědětVymazat
  9. Pavel:
    Mno, ale tohle dělá přeci naprosto každá totalitní ideologie - můžeš vše krom nesouhlasu s ní:)))....to jsem v komunismu taky svobodnej. Stačí "jen" být komunista.
    No, s tou civilizací neshodneme. Samozřejmě křesťanství mělo obří vliv, ale podle mě v tom velkou roli hrála antika a nebýt ni, tak je dost možné, že bychom teď byli na úrovni radikálního islámu...náboženství všude, rozum nikde....
    Vynálezce může být křesťanem, nicméně historie podle mě celkem jasně dokazuje, jak účinou dokáže být náboženství brzdou v technologickém pokroku....
    PS: Nj, ale to se dá říct o každé ideologii. Že kdyby se lidi v ní celkem shodovali, tak to půjde:)

    OdpovědětVymazat
  10. Pat: Ve své podstatě nelze nesouhlasit, což je zaručeno tím, že jsi v pozici laika :) (ale to se stále bavíme o ŘKC). Nemyslím, že by bylo náboženství brzdou pokroku, ale to se opět neshodneme :)
    PS: To není pravda. Člověk může být křesťanem i v nekřesťanském prostředí, což se o jiný ideolozích moc nedá říct.. (snad jen v Americe teď bude křesťanské smýšlení protizákonné, když gynekolog MUSÍ na požádání pacienta udělat potrat).

    OdpovědětVymazat
  11. V rámci obohacujícícho dialogu: přidám k tý supr diskuzi taky svůj (katolický) pohled na témata, která vidím jinak.
    Předně k morálce: myslím, že morálku není možné měnit, ani nemůže být subjektivní či okoukaná. Musí být někde zakotvena. Došel jsi k tomu sám: Nutný je morální kodex. Pro křesťana je morálním kodexem Nový zákon s obohacujícím příběhem Starého zákona. I Nový zákon je vystavěn na dialogu a skrývá hrozně moc tajů. Jádrem onoho kodexu je základní přikázání: Miluj svého bližního jako sám sebe, miluj svého Boha celým svým srdcem, celou svou myslí, celým svým tělem. To není složité pravidlo, ale říká vše: není třeba na něm nic měnit, protože zajišťuje toleranci a dává svobodu zároveň.
    "Věřit v něco znamená nevědět to...": Pokud věřím v Boha, věřím tak na základě Kristovy práce - Nového zákona. Je psáno, že Boha nikdy nikdo neviděl, ale my všichni máme tu radost, že nám o Něm řekl Jeho Syn. O Něm dnes dík vědě a bádání nemusím pochybovat. Četbou Bible se otvírají jiné obzory, životem ve věřící komunitě člověk přemýšlí jinak, než v ruchu velkoměsta, ztišuje se, a ona beztvará víra dostává kontury na pozadí přírody, zvláštních událostí, příhod a zjištění. Zvláštnost některých náhod svádí nevěřící až k označování "neměnný osud", "být předurčen"... Ale křesťané tomu říkají Boží prozřetelnost, která podle svého soudu vede lidi různými cestami k sobě. Praktikující křesťan postupně dochází k vědomí Boha, ale stále tomu říká víra, protože neviděl. To je Tomášovský problém dneška - neviděl>nevěří. Je to jak s elektřinou - zažil jsem, jak působí, dokážu ji pojmenovat a specifikovat.
    Myslím si, že jediným křesťanským výkladem světa je žít podle výš popsaných pravidel - tak, abych neubližoval a snažil se najít Hospodina, s kterým na věčnosti budu sdílet svůj čas. Mrzí mě, že chování některých k. je označováno (a mnohdy je) pyšné. Přitom Kristus mluví v "podobenství o hřivnách" o soudu, který je nad lidské možnosti. Proto lidem (obzvláště křesťanům) není dovoleno odsuzovat. Bůh sám provede soud nad lidmi - a to podle toho, odkud vzešli, jakou snahu prokázali, kam se dostali. Dost možná bude výš bezejmenný černoch, než profesor na KTFUK.
    O době Konstantina a jeho následovníků: kolikrát mi bylo vyčteno, jakže se chovali jeho křesťanští následovníci. Že se vyvražďovali navzájem, soupeřili o trůn.. Ale přitom tu jde o křesťanství jen okrajově. Panovník je veden mnohdy velmi pragmaticky se nějak projevovat, udržovat svoji říši, věřit ve svoje schopnosti - a děje se to s přispěním xy rádců cestou nejmenšího odporu, největšího užitku. Potřeba zlata? Vyloupíme chrámy těm, kteří jsou méně vlivní. Naše společnost je roztříštěná? Zavřeme chrámy menšině a posílíme se jejich výbavou.
    "civilizace, jak ji známe, se tu rozvinula, protože jsme pochybovali a vše zpochybňovali". Jak se to stalo, když neustále přijímám výtky, jaký útlak tu panoval v době středověku, kdy církev byla všemocná. Dokázali to rozpohybovat nevěřící? Nebo je pravda, jak se pod nánosem předsudků začíná objevovat pozoruhodná svoboda vyjadřování a bádání na univerzitách středověku?
    "Lidé jsou učeni, že běloch je špatný.." Mám jiný pohled: Tady je vidět, jak křesťantví zůstalo zasuto v přemýšlení lidí. My nejsme slabí a nemůžeme platit za chyby svých otců. To, že sem pouštíme lidi jiných kultur souvisí mimo nedostatky v zákonech i s vědomím, že každý člověk má právo žít nediskriminovaný život. A pokud mu není umožněn doma, stává se vhodným kandidátem pro přijetí v Evropě. Tak jsou postaveny zákony. Chudí imigranti se ale dostávají do prostředí, které je dnes postaveno jinak: a to silně vykořisťovatelsky. Proto roste kriminalita, nezaměstnanost. Imigrant teď má svobodu, ale nemá prostředky jí užívat, protože se mnohdy dostane za minimální plat na 12h směnu na černou práci s bílým zaměstnavatelem.

    OdpovědětVymazat
  12. Pavel:
    Náboženství ze své podstaty nemusí být brzdou pokroku, ale velmi často se tomu tak děje.
    PS: Křesťanem v nekřesťanské společnosti být můžeš, nicméně nekřesťan v křesťanské to zrovna dlouho vydržet nemusí...křesťanství se vždy chovalo tak, že čím víc mělo moci, tím krutěji ji prosazovalo. A neboj, křesťanské smýšlení tam nebude nezákonné, nicméně pokud už jsi doktor a máš v popisu práce provést potrat, tak je to tvoje práce a náboženství do toho nepatří.

    OdpovědětVymazat
  13. prologos:
    Doporučuji článek "politická ideologie vs náboženská ideologie"...tam dostaneš hodně odpovědí na to, jak náboženství parazituje na lidském duchovnu a snaží se hrát roli filtru mezi tebou a realitou.
    Křesťanství sis vyložil tak, že jsi vzal věty, které v něm považuješ za nejdůležitější. Ale bible je celá slovo Boží a proto není nic zvláštního, že někdo si vybral zase jiné věty a vykládá to jinak. Přeci by Bůh některé své názory nemyslel méně vážně než jiné.
    Civilizace se tu rozvinula, protože tady bylo rozdělení mocí na světskou, náboženskou a navíc ještě třetí moc tvořily univerzity. A když je povolená hádka, dostáváme se i do různých možností argumentace a hledání důkazů, ověřování, atd. A to vedlo k pádu křesťanství a rozvoji civilizace. Hodně k tomu napomohla i pravidla typu: "Cuius regio, eius religio.", která u lidí tak nějak pomohla zbořit víru v jedno náboženství a o to víc je nutila přemýšlet nad tím, jak si s nima šlechta a jim podobní hraje:)
    Ano, lidé jsou učeni, že běloch je špatný. Podporuj cizí kulturu, boj cizí rasy za sebeurčení, atd. a budeš největší machr. Podporuj tohle u své kultury a rasy a budeš nácek. Nepřijde ti to podezřelý?
    A ano, neberu jiným jejich právo na své vyznání a svůj pohled na svět, ale uvědomuju si, že pohledy některých se jednoduše vylučují s tím mým a ohrožují veškerou tu svobodu, na které naše civilizace stojí...V takovém případě je nejtolerantnějším a nejmírovějším řešením to, že budeme respektovat je na jejich území, ale klidně je vyházíme z našeho, pokud se nebudou chtět přizpůsobit. To samé oni mohou samozřejmě udělat s náma u nich. Taky vyházet nepřizpůsobivé. Plno imigrantů sem taky nezdrhá za větší svobodou, ale za větší civilizací - respektivě bohatší civilizací. Odpovídá to, protože jinak by přijímali naši kulturu a ne prosazovali stále větší výhody pro svoji.

    OdpovědětVymazat
  14. Pat:"je to tvoje práce a náboženství do toho nepatří." -> tohle je snad největší bota, kterou jsem od Tebe četl. Nemůžeš být věřícím jen v neděli od osmi do desíti.. Pokud ten potrat není nevyhnutelný (tedy aktuálně neohrožuje život matky) nejsem povinný udělat co chceš Ty (to žádný doktor). Nový zákon právě tohle říká - doktor musí, když pacient chce. Nezlob se na mě, ale je to zhovadilost.
    Buď žiješ vírou, nebo nevěříš.. není nic mezi tím. P.

    OdpovědětVymazat
  15. Pavel:
    Možná jsem to špatně řekl, ale pokud někdo pracuje někde a má tam určitý povinnosti, tak tu práci nemůže dělat s výjimkama. Když mu ta práce vadí, nemá se k ní hlásit. To je jak kdybych se přihlásil do hasičského sboru, ale pak si šel stěžovat, že od 10 metrů výš mám závratě a požaduješ, aby tě volali jen k požárům nízkých budov. Jako já plně chápu jak to myslíš, ale on si vybral povolání a to povolání má určitý požadavky. Když mu víra brání některé vykonávat, je to jeho problém a pokud to nechce dělat, měl by si najít jinou práci.

    OdpovědětVymazat
  16. Pat: Ten problém je jinde - pacient nemá doktorovi říkat, co má doktor dělat. Pacient může schválit/neschválit popřípadě navrhnout léčebný postup. Podívej se vedle, je tam můj názor rozepsaný více. V praxi - gynekolog nemá povinnost dělat potraty (pokud tím nezachraňuje pacientce život), protože podle jeho přesvědčení tím poručuje přísahu, kterou jako lékař musel složit.

    OdpovědětVymazat
  17. Pavel:
    Pokud je potrat zákonnou možností, kterou má doktor pacientovi poskytovat, pak má tak trošku ten doktor smůlu. Já sice plně chápu, že jeho přesvědčení to nemusí sedět, ale jsou zde jasně dané zákony a jako lékař je studován a ví, že ho setkání s touto možností čeká. Zvolil si tu cestu sám.

    OdpovědětVymazat
  18. Pat:
    Ohledně základního přikázání: Je to Kristova odpověď na otázku farizeů "Jaké přikázání je v Zákoně největší?". Doplňuje svou řeč slovy: "Na těchto dvou přikázáních spočívá celý Zákon (Tóra) a Proroci. (Mt 22:34). Proto se na Desatero má pohlížet skrze lásku k bližnímu a lásku k Bohu, jinak je to jen deset příkazů vnucovaných bez vyššího smyslu - přesně, jak je chápeš ty (dle tvých dřívějších článků). Láska je OBJEKTIVNĚ největším křesťanským přikázáním.
    Mocenský systém středověku: světská a církevní (náboženská) moc se do jisté míry prolíná. I světská moc čerpá oprávněnost vládnout od Boha, který, jako nejvyšší vládce na panovníky pouze deleguje svou zástupnou úlohu na Zemi. Odtud korunovace církevními autoritami (kterou z římských dob neznáme - jedná se o důsledek úlohy, kterou má církev v kultivaci germánských kmenů a předávání římských civilizačních hodnot). Univerzita: je fakt, že byla ve středověku zvláštním celkem, ale její založení i fungování bylo znovu záležitostí spolupráce světské i církevní moci a teprve později se mění a sekularizuje.
    Augšpurský mír (Cuius regio, eius religio): vychází z patové situace, kdy Karel V. na sklonku života nezvládá rozhodnout boj proti protestantům. Celá situace má ale kořen v krizi morálních hodnot vzniklé za míru a ekonomického vzestupu ke konci 14. stol. Zde se (v důsledku ztráty respektu) církev štěpí a přestává hrát úlohu spojovacího a zastřešujícího článku mezi lidmi a státy západní civilizace. Produktem je nakonec omezení centrální moci (její oprávněnost), pobouření katolíků (frustrace), šlechta zbohatlá o církevní majetek a toužící po moci (stavy), obhájení existence protestantizmu. Řád západní společnosti se mění a cestou je válka (třicetiletá). Náboženské závěry A.M. se tvrdě začínají prosazovat až po ní - v důsledku extrémního vyčerpání všech stran a tureckého nebezpečí. Ohledně pokroku - zajímavé je, že minimum pokrokových myšlenek vychází ze sešněrovaného protestantského hnutí. Nebýt morální krize 14/15.stol. a neumenšené úlohy církve, je tu mnohem klidnější a plodnější prostředí - můj názor. Nejvíc supr na tom je, že to vše nevědomky nastartoval náš vychvalovaný Karel IV.
    Nácek je u mě ten, který jednu rasu podporuje a jiné utlačuje. A právě s omezováním cizích kultur na tvých názorech nesouhlasím (i když jsou pochopitelné). A troufnu si tvrdit že i tobě samému je názorově cizí. Pokud jsi schopen napsat "Stačí se proti potratům stavět co nejširším apelem na prevenci, antikoncepci, výchovu a osobní odpovědnost, ale vyhnout se přitom zákazům" - naprosto souhlasím - tak to samé platí i podpoře národní kultury - ale bez omezování, naopak s tolerancí druhých. Problém je totiž v naší kultuře. Ona prochází naprostým vyprázdněním (degradace na výdělek>útratu). Strach z jiných kultur existuje, protože lidé západu nezačali být jednoduší. Když jim hlubší hodnoty nenabídne naše civilizace, přejmou ji od nově příchozích a tím se naše "ekonomická kultura" změní.
    Silně se stavíš proti křesťanství, přitom ono je základním kamenem západní civilizace; tvrdíš, že se nedá zdůkazovat. Rád bych znal tvůj názor na Turínské plátno. Potvrzuje existenci Krista? Potvrzuje Jeho nadpřirozenost? "http://gnosis9.net/view.php?cisloclanku=2006050013" "web.katolik.cz/feeling/obsah.htm"
    Hodně se odkazuješ na kulturu, tradici a dějiny. Ale každý názor je v určité době jiný a nový a naše prostředí je důsledkem nepřetržitého sledu netradičních a nabourávajících událostí. Tolerance je dnes základ, dění nelze zakonzervovat.

    OdpovědětVymazat
  19. Prologos:
    Vida, tohle už dává větší smysl. Nicméně i tak si ta bible celkově dost protiřečí, protože starej zákon je samá potopa a trestání a najednou je Bůh láska....to moc nesedí, že by pan alfa a omega totálně otočil....
    Mocenský systém: Jj, však panovník "z boží vůle král"...Ano, univerzity neberu jako něco supersamostatného, i tak ale tvořily svět sám pro sebe a to dost důležitej na to, aby to stálo za zmínku.
    Jinak celkem souhlas, ale myslím, že celkově pokrok přišel s tím, jak různá náboženství ztrácela skutečnou moc...
    Podporovat svoji rasu je naprosto přirozená věc. Už tím ji stavíš tak trošku nad ostatní. Nicméně nemusíš je ještě vyhlazovat. Tam jsou hlavní rozdíly. Ohledně názoru na cizí kultury mrkni na můj "multikulturní manifest"..je to starší článek...myslim, že ze začátku tohodle roku někdy....
    O turínským plátnu jsem už něco přečetl. Někdo píše to, jiný zase ono, každej to podkládá vědeckejma závěrama. Já osobně nijak nezpochybňuju Kristovu existenci, ale zpochybňuju křesťanství. Je to ideologie a podle mě hodně špatná....je čas na změnu. Ono taky je křesťanství a křesťanství. Už jsem potkal křesťany, co mi říkali, že Bůh po mě chce, abych byl sebekritickej, udělal mě svobodným, ale zároveň odpovědným a chce, abych byl dobrý člověk...je pak úplně jedno jestli nosim křesťanský nebo satanský symboly na sobě. Důležitý je vnitřek a skutky...Je jedno jak tomu tady říkám...s tímhle názorem jsem se shodnul a byl to jediný křesťan, u kterýho moje diskuse tenkrát končila tím, že já mu říkal, že by byl dobrým satanistou (tenkrát jsem si říkal takhle) a on mě, že bych byl dobrým křesťanem....kdyby křesťanství bylo toto, tak s tím nemám problémy....jenže to je spíš zbožný přání, aby to bylo tohle.
    Ano, odkazuju se na kulturu, tradici, dějiny a ano, nehodlám nic analyzovat. Beru si z toho svoje. Pro to mi minulost slouží.
    Tolerance je základ, ale aby na ní něco bylo, musí být oboustranná...přečti si rozhovor s muslimem...tam je příklad mé i jeho tolerance i když máme oba opačné názory.

    OdpovědětVymazat