Bude to asi znít trošku divně, ale potratům říkám ano i ne. Těžko si sice vybírat nějakou možnost "mezi", ale pokusím se to lépe osvětlit.
Potrat nevnímám jako bezproblémovou záležitost, ale jako určitou občasnou nutnost. Nevidím v něm žádný morální problém, ale spíše fyzické a psychické nebezpečí pro ženu, která ho podstupuje. Pokud chceme potratům zabránit - antikoncepce je zde dostupná pro každého a je to hodně i o prevenci a výchově. Kde antikoncepce dostupná není, tam je třeba se o dostupnost zasadit. V případě poškozeného plodu považuji potrat i za velmi přínosnou možnost a též se zdá, že největší množství potratů podstupují hlavně narkomanky, Romky nebo různá hodně nezodpovědná individua. Nižší porodnost u těchto skupin je požehnáním pro celou společnost i lidský rod jako celek, protože čím méně podobného odpadu předá dál svoje geny, tím lépe pro všechny.
Potraty mají ale i své mínusy. Už jsem se párkrát potkal s holkama co šly na potrat a pokaždé z toho byly psychicky totálně na dně. Vědci je popsán i postinterrupční syndrom, který občas ženy po potratu postihuje. Jedná se o formu posttraumatické stresové poruchy. Je ale otázkou, do jaké míry je to záležitost vyvolaná potratem a do jaké jde o pocit viny vnucovaný z okolí.
Velkou skupinou jsou ženy, které obětovaly život kariéře a když jim to někde "ujede", obětují kariéře i potenciálního potomka. Je z jedné strany fajn zde mít úspěšné něžné pohlaví a nijak nepochybuji o tom, že muž i žena mají mít stejná práva. Přesto však jako negativní příznak přehnané emancipace vidím právě likvidaci rodiny jako takové. Pro ženy totiž už není možností, aby si vybraly kariéru. Pro ně je to zpravidla nutnost a zmíněná „kariéra“ přitom často nestojí vůbec za nic. I tak většinou není jiná šance než "zvolit" právě tuto cestu. Vzniká tím začarovaný kruh, kdy z jedné strany je pracovní postup pro ženu podmínkou, aby uživila sebe, případně děti, z druhé ztráta práce při pořízení dětí znamená ztrátu možnosti se uživit. Nelze ale přitom po zaměstnavatelích chtít, aby na sebe brali plnou odpovědnost za těhotné zaměstnankyně. Systém dnes celkově tlačí mladé rodiny k tomu, aby děti měly až pozdě a měly jich málo a některé si je nemohou dovolit vůbec. I to zvyšuje počty potratů a zároveň napomáhá vymírání rasy a úpadku civilizace (Čímž ani omylem nechci říct, že potratům se má bránit z důvodů vyššího „bílého“ množení.). Je také neustále napadána "tradiční role matky", což je něco, za co by si feministky zasloužily nakopat zadky, protože těm už dávno nejde o to, aby žena měla stejná práva, ale o to, aby byla chlap. Po fyzické i mentální stránce jsou ženy i muži odlišná stvoření a role máme jinak rozhozené už od přírody. Je velmi škodlivá "móda", když je pomalu trestným činem na to upozornit. Feministky jsou v tomto doslova nepřátelské životu, protože jsou jedním z hlavních šiřitelů mentality strachu z dítěte. Nejsou v tom ale jediné. Systém je nastavený na snahu z každého jedince dostat maximum a tak se snaží ždímat i z žen, které by měly mít větší možnosti být doma a starat se o děti, pokud si chtějí takový život vybrat. Z dnešního hlediska se není co divit, že situace směřuje takto, ale z dlouhodobého bude nízký počet dětí na rodinu velký problém. A tím opět nechci říct, že máme potratům bránit v rámci „bílého“ množení. Tohle je problém systému, ne problém potratů.
Tím se dostávám k otázce přístupu nacionalistů a NS. S politováním musím konstatovat, že spousta z nich jednoduše nemá na to, aby trošku hlouběji rozlišovali a přihlíželi k problematice potratů z co nejširšího hlediska. Na základě primitivní logiky typu: „Méně potratů = více bílých dětí = musíme potraty zakázat.“ se staví na stranu lidí snažících se potraty kriminalizovat a vůbec je nenapadne, o jak kontraproduktivní záležitost se jedná. Zřejmě jim přitom ani nedochází, že úspěch bílé civilizace je založen na výchově a kvalitních dětech a těžko poskytne kvalitní východu dítěti matka, která ho bude vnímat jako něco, co ji zničilo život, případně nebude totálně na výchovu připravená nebo nebude schopna své dítě náležitě zajistit.
Snahy o zakázání potratů vedou pouze k potratům načerno a následným mnohem větším ztrátám. Pokud ženě někdo zakáže potratit legální cestou, prostě to udělá ilegálně, což navíc ohrozí i její život. Jedním z následných účinků je samozřejmě i totální pohrdání systémem ze strany lidí, kteří jsou takto na základě jakési pochybné morálky nuceni k ilegalitě svého jednání.
Ještě k těm nacionalistickým či NS sdružením - Národní strana, program, bod 14. sociálního programu: "Národní strana je pro zpřísnění podmínek pro umělé přerušení těhotenství (pouze pro početí po znásilnění, při ohrožení života plodu či matky) a proti politice euthanasie. Zde razíme cestu ochrany života od počátku do konce." ... Dělnická strana už to tak hloupě a okatě nenapsala, ale výsledek je stejný. Viz program dělnické mládeže, bod 13.: "Důsledná výchova k úctě k životu, od početí až po odchod ze života." Dále viz program dělnické strany, římská II., hned první odstavec o přísné ochraně kulturního a národního dědictví.: "Požadujeme přijetí zákona o ochraně života od samého početí až do přirozené smrti." … Zkušenost mi zatím říká, že tato mentalita je u části podobných hnutí způsobena kombinací výše zmíněného primitivního uvažování a inklinací ke kostelu, což je hlavně u mnohdy antisemitských NS směšné dvojnásob. Nějak jsem holt ještě nenašel logiku mezi antisemitismem, který odmítá naprosto vše židovské, a příklonu ke staré židovské sektě. Navíc u lidí, kteří se považují za ochránce našeho kulturního dědictví. Zároveň opět říkám - čest výjimkám. A musím zde říct, že jich je mnoho, kteří tímto kostelním smradem z útrob NS a nacionalistů absolutně pohrdají. Rád bych je tímto i vyzval, aby se aktivně postavili proti podobným ideám ve svých hnutích.
Je to přitom tak jednoduché. Stačí se proti potratům stavět co nejširším apelem na prevenci, antikoncepci, výchovu a osobní odpovědnost, ale vyhnout se přitom zákazům. Odměnou by byla podpora skutečného řešení a podstatně méně výsměchu od drtivé většiny společnosti.
A teď něco k argumentům proti potratům.
Oblíbené je hledisko náboženské. Jelikož náboženství beru jako ideologii parazitující na duchovní stránce člověka a morálku jako relativní a převážně dobou tvořený pojem, nepovažuji argumenty z tohoto pohledu za nijak opodstatněné. Roli pro mne hraje praxe. A pokud ta ukazuje, že nejhorší situace jsou místech, kde jsou potraty zakázané a často i špatně dostupná antikoncepce (týká se hlavně zemí se silnou katolickou církví), pak se sotva mohu postavit za jejich zákaz.
Naprosto nejsměšnější je ale bránění potratům s argumentem, že to je vražda, ale zároveň umožněním potratu ženě, která byla znásilněna (viz program NS zmíněný výše). Pokud chcete hledat rozhodnutí, které by se dalo nazvat "kočkopes", máte tady dokonalý příklad. Prakticky se v něm říká, že potrat je vražda, ale vražda je povolená, když byla žena znásilněna. Často se v těchto případech nemluví o vraždě, ale "jen o zabití". To ale na stupiditě této logiky nic nemění. Plus tomu odmítám říkat "zabití" jen proto, aby se antipotratisti nažrali a potrat zůstal celý. Jsou to jen hrátky s morálkou a snaha si na základě tohoto naprosto relativního pojmu něco odůvodnit.
Dalším oblíbeným "argumentem" je, že žena díky potratu zničí možnost nového lidského života. Ale nezničí ji takto náhodou při každém odmítnutí pohlavního styku? Nezničí takhle možnost nového lidského života i chlap, který pravidelně neznásilňuje ženy někde v křoví s kudlou na jejich krku? On se tím přeci taky vzdává "možnosti" rozšířit lidský rod.
Otázku „potrat = vražda“ považuji též za vyřešenou. Je to pouze zničení možnosti, ale jak lze vidět o odstavec výše, argumentace „možností“ je naprosto zcestná a také nemůže být vraždou likvidace organismu, který je totálně nerozvinutý a neschopný přežití mimo matku. Potraty v pozdější době, provedené z důvodu silného poškození plodu nebo ohrožení matky, nepovažuji též za eticky či jinak závadné. Pokud se plod nepovedl, je naopak milosrdenstvím umožnit mu rychlou smrt a pokud je silně ohrožena matka, měl by mít její život přednost už jen z logického důvodu, že její smrtí by se beztak nic nevyřešilo, protože plod by zemřel s ní. Rozhodnutí v takovém případě je čistě odpovědností dané ženy. Ona nosí plod v sobě, ona by měla rozhodovat.
Nelze také nezmínit podvodné snahy o zákazy potratů z dílen různých náboženských kruhů. Byl jsem svědkem kampaně, která se oháněla fotkou potraceného plodu, který vypadal skoro jako obyčejné miminko. Na fotce byl skutečně potracený plod. Pánbíčkáři ale zatajili fakt, že se jednalo o plod, který byl potracen daleko za zákonem danou lhůtou možnosti obyčejného potratu a jednalo se o potrat výjimečný, protože plod byl silně poškozen nebo ohrožoval život matky. Ale tak proč by to někomu říkali, když to tak skvěle propagandisticky působí, že? Koho by neobměkčila fotka zkrvaveného miminka? A že je to podvod? On to pánbíček jistě odpustí, když účel zde tak krásně světí prostředky.
Svou roli v počtu potratů hraje i strach, rozežranost a závislost na materiálních statcích. Jak řekl kámoš: „Nemusím mít každý rok novou televizi a moje děti nemusí jíst ze zlatých příborů. Důležité je, aby jedly.“ Myslím, že zde ukázkově vystihl podstatu jednoho z hlubokých problémů dnešní doby. Kdo nemá vilu s bazénem a nekupuje mraky sraček, „protože je to zrovna moderní a má to každý“, kope si společenský hrob. Žena v domácnosti je zase viděna jako „ubohá, utlačovaná patriarchálním systémem a měla by bojovat za své sebeurčení“. Hranice mezi pohlavími jsou cíleně bořeny. Už neexistuje muž a žena, už existuje jen individuum a jeho cílem je kariéra, majetek, společenský úspěch, uznání, sláva a mamon. Jenže na tohle příroda kašle a my nevymíráme, protože jsou zde povolené potraty, ale proto, že být IN dnes znamená být závislý na materii, donekonečna ji hromadit a chlubit se tím ostatním. Nedá mi zde nevzpomenout na jeden dokument z období druhé světové války. Nacističtí pohlaváři se tam společensky bavili a předháněli se v tom, kdo má víc dětí. Jeden se pochlubil čtyřma, další ho trumfnul šesti, ale poukázal na přítele, který jich má třináct a společně se zasmáli, jak je pumpnul postarší pán stojící kousek vedle, který jich má asi třicet. Jaktože tenkrát to šlo a dnes je to opačně? Čím se lidé chlubí dneska? Někomu se tahle zmínka může zdát mimo téma, ale podle mě je otázka potratů a jejich frekvence a celkového přístupu k dětem i otázkou určitých dobových hodnot. A ty naše prostě smrděj.
Potraty jsou velmi široké téma, které zasahuje do mnoha oblastí. Myslím, že se shodneme, že to pro ženu není lehká fyzická ani psychická zátěž. Myslím si také, že i společnost, která se může pochlubit nízkým počtem potratů, (aniž by je přitom zakazovala) tím může prokázat v jisté formě svoji vysokou kulturu a vyspělost. Může tím prokázat, že v systému něco dobře funguje a proto dochází málo k podobným "úletům". Potrat totiž je řešení nějakého "úletu" nebo chyby. Potraty jsou něco, co do jisté míry tiše vypovídá o stavu společnosti v některých otázkách. Pro to všechno je lepší, když je potratů minimum. Nesmí se to ale řešit restrikcí. Praxe dokazuje, že nejhorší situace jsou v místech, kde jsou potraty zakázány a tedy prováděny ilegálně. K omezení potratů je třeba podporovat systém, který bude umožňovat ženám mít více dětí a přitom si tím nezničit život. Systém, který zároveň klade velký důraz na prevenci, antikoncepci, výchovu, vzdělání a informace okolo rizik s potratem spojených a není zaměřen jen na materiální statky. Zbytek už je ale jen na dané ženě.
Potrat? Asi mé NE nepřekvapí. Důvody jsou nasnadě. Dítě není TO co se nechá "vyškrábnout", ale člověk. Od vzniku zygoty už z něj nic jiného nebude. Pokud to vezmu postupně - potrat "protože nechci" (s vulgárnější formou potrat jako antikoncepce) je mi proti srsti. Pokud se chci chovat zodpovědně, nemám sex. Pokud chci být méně zodpověný, používám antikoncepci. V obou případech bych ale měl být připraven nést následky svého chování. Potrat při znásilnění je velice problematická otázka, ale za sebe říkám - nechat žít, to dítě za otce nemůže. Pokud s tím mám problém, máme babyboxy. Potrat při ohrožení života matky - ne. Snaha o vyjmutí plodu a záchranu jak plodu tak matky s preferencí života matky - ano (cítím v tom ohromný rozdíl). Co se legalizace potratů týká - lidsky jsem ochoten pochopit, že někdo na něj jít (z vážných důvodů) chce. Bohužel, tento systém je zneužíván :( Mám za to, že když jsme to počítali, tak to vyšlo, že průměrný gynekolog udělá 75 potratů ročně (počet potratů v ČR dělený počtem gynekologů, oboje dohledatelné). Pokud má rok 52 týdnů, jsou to tři potraty za dva týdny. Uff...
OdpovědětVymazatPat: Tvůj argument "plod mimo tělo matky nepřežije" - lékaří umí zachránit plod od asi pátého měsíce. Potraty jsou, myslím, do třetího měsíce, takže Tvůj argument mi přijde maličko mimo mísu.
PS: Byl jsem táta přes HA (vyřešeno samovolně), teď jsem strejda, když se bratrovi povedlo to samé.. tolik k účinnosti a pravděpodobnosti..
Pavel:
OdpovědětVymazatČekal jsem, že budeš mít tento názor. Teď si ještě musim počkat až mě tu zpranýřují ostatní:)
Mno, já k tomu defakto nemám co dodat. Svoje argumenty a postoje jsem všechny vypsal v článku.
Akorát k počtu potratů - pokud se nemýlím, tak celkový počet potratů se stoupající osvětou a dostupností antikoncepce klesá, ne?
Jinak mezi náma je tady v názorech rozdíl hlavně v praxi - ty to bereš z morálního hlediska, já z praktického. Oba se shodnem na problematičnosti potratů, ale já prostě poukazuji na to, že naprosto nejlepší se zatím ukazuje kombinace osvěty, dostupné antikoncepce a možnosti potratů. V opačném případě nastupují andělíčkářky a pletací jehlice v zapadlé ulici. Zákazy potratům nezabráněj, zato budou umírat i ženy.
JInak sám jsi to řekl. Potrat je asi do třetího, přežít jde od pátého. Mě to přijde naopak jako potvrzení argumentu.
PS: Tohle jsem trošku nepobral.
Pavel:
OdpovědětVymazatPS: Jo, HA = hormonální antikoncepce, co? A bráchovi to nevyšlo vůbec a proto jsi strejda. Jo, už jsem to pobral:)))...mno, stane se, nicméně já jsem toho vživotě už nasouložil dost s použitím kondomů i s použitím HA a zatím to pokaždý vyšlo v pohodě. Ale stane se, no. Nic není na 100 %, ale pořád většině případů antikoncepce zabrání. Mrkni se třeba na wiki na interrupce a tam někde ke konci máš cosi o miniinterrupcích a jejich využívání místo antikoncepce v době, kdy tady za bolševika nebyla klasická antikoncepce dostupná. Je tam myslim i graf znázorňující pokles interrupcí v současnosti...mrkni na to.
Naprosto souhlasím s Novopatriotem...Pavlovi: vyrýhovanou zygotu za člověka opravdu nepovažuji, i když k němu směřuje..
OdpovědětVymazatSama moje matka se rozhodovala,jestli jít na potrat, počala mě už dva měsíce po porodu mé sestry a vůbec se jí nedivím, že o něm uvažovala...Taky by mě zajímalo, jestli se najde nějaký muž,kterému nebude vadit, že jeho holka s ním nespí,aby náhodou neotěhotněla...hlavně tedy v dnešní době. Potrat při znásilnění?..ano, záleží,jak se rozhodne znásilněná...ale dost pochybuji o tom, že by se chtěla celý život dívat na plod nikoli lásky s jejím mužem,ale na plod cizího odporného chlapa, který ji sprostě ojel...já osobně bych to nesnesla...ponížení na celý život. Pokud by ho chtěla porodit a odložit, prosím...ale takhle ji bude okolí brát snad ještě hůř...odložila dítě a to dítě taky nebude zrovna štastné v dětském domově..navíc, když se dozví, že vzniklo při znásilnění. Plus by znásilněná riskovala poranění až smrt při porodu..je hodně matek, které i dva roky po porodu neudrží moč, větry, mají problémy s pohlavním stykem,nebo se jim zdají noční můry o porodu...je to opravdu velký risk...Legalizace potratů - ano...
Alfiren:
OdpovědětVymazatDěkuji:)
Pat: prosím, nechtěl jsem Tě pranýřovat, jen píšu jiné názory, své názory. Slovu Bůh se vyhýbám, není v diskuzi relevantní (pak bych psal, že Bůh dává duši po spojení spermie a vajíčka). Takhle jsem napsal, že z biologického hlediska to není nižší forma člověka, je to homo sapiens, tedy člověk. Toto biologické hledisko je nezpochybnitelné. Co se osvěty týká - záleží co osvětou sleduješ. Podle mě (ale jsem křesťan) osvěta není kompletní. Osvěta brání interupcím a přenosu pohlavních chorob, ale už např. neříká jak hledat partnera nebo budovat vztah. Jinak máš pravdu, že např. v Africe se osvědčila metoda ABC (pořád nevím co je to B v angličtině) při boji s HIV -> abstinence, věrnost a kondom (přesně v tomto pořadí) a pro potraty tam namísto věrnost patří "rozmysl".
OdpovědětVymazat"že žena díky potratu zničí možnost nového lidského života" -> to jsi napsal špatně. "Ta žena zníčí nový lidský život" je to správně. Pak Tvá logika nefunguje + protipotratáři mají za to, že člověk je člověkem od zygoty, nemůžou tedy tvrdit, že ne :) Z toho pak vyplývá logika -> někým přímo způsobená smrt člověka = vražda, ona logika věci je snadno sledovatelná a vlastně nenapadnutelná, pokud nezměníš pohled zygota=homo sapiens (resp. nedáš jiný předpoklad).
"Ale nezničí ji takto náhodou při každém odmítnutí pohlavního styku? " -> jistě že ne. Zničit můžeš jen to, co vznikne. Nemít sex = nic nevznikne (na 100%, kromě Panny Maria :D)
" milosrdenstvím umožnit mu rychlou smrt " -> ptá se ho někdo jestli chce žít? Pokud ne, pak mu neumožňujeme nic, ale děláme to my sami.
PS: Brácha je táta přes HA (to jsi pochopil správně) a stejně tak jsem byl i já. Spočítej si pravděpodobnost a dojde Ti, proč tomu tak nevěřím.. jsme dva bratři, oba jsme "otěhotněli slečnu" ačkoliv poctivě zobaly.
Alfiren: Především se snažím říct, že sex není jen zábava pro každého, ale že sebou nese určitá rizika a tak je potřebné k němu přistupovat zodpovědně a na to lidé dnes kašlou. Nejsem katolík, ale uvědomuji si, že s každou partnerkou můžu mít potomka a říkám si "je zrovna tohle holka, které by mé dítě mělo říkat mami"?
Pavel:
OdpovědětVymazatNejedná se o žádnou rozvinutou nebo samostatnou bytost a dá se to tedy vnímat jako část těla matky, ne jako individuum.
Ano, souhlasím, osvěta není kompletní a v tom, co píšeš, by se mohla zlepšit...
Je fajn, že se něco v Africe osvědčuje, nicméně například katolická církev má proti antikoncepci dost výhrad...
Ne, nezničí život, zničí možnost. Nejedná se o samostatného rozvinutého tvora, ale o část jejího těla. Zničí možnost.
Zygota = buňka s kompletní sadou chromozomů, ne homo sapiens.
Při každém odmítnutí pohlavního styku takhle ženská zničí možnost otěhotnět a dát nový život.
Podívej, ty byses chtěl narodit jako vymaštěnej retard, kterej bude celej život narušenej a jen na obtíž ostatním? Už ve Spartě házeli nepovedená děcka ze skály. Mělo by se to dělat i tady. Je to naprosto přirozené a můžeš to vidět všude v přírodě.
Mno, já jsem zatím žádnou slečnu nenaboural naštěstí. Chápu, nic není na 100 %, ale furt lepší než nic.
K tomu, co jsi napsal Alfiren: I proto je tady možnost potratu...Když to náhodou ulítne...Já si tohle říkám taky a proto si dávám bacha, ale pořád jsem rád, že díky možnosti antikoncepce a potratu mohu využít potenciál v "ozkoušení více partnerek", abych pak lépe poznal tu pravou:)
K článku: Naprosto souhlasím s ideou osvěty, je to jediná cesta. Osobně potrat odsuzuji ve všech formách, ale je kravina ho zakazovat v momentě, kdy v něm společnost vidí určitou nabytou svobodu v rozhodování. Tady je kontraproduktivní snaha křesťanů prosadit jejich zákonný zákaz. Je důležité osvětou vytvořit podmínky pro to, aby možnost nebyla využita.
OdpovědětVymazatPotrat je viděn jako uzavřený problém matka-dítě. Kde je otec? Kde jsou obě rodiny, z kterých vzešli?
Vygooglím si "potrat" a najdu tam "nežádoucí těhotenství", "nucený potrat kvůli tomu, že miminko nebylo v pořádku", " Potrat se nepovedl, teď čeká ženu porod i boj s lékařem", " Potrat, obrovský zásah do psychiky ženy". To vše na první stránce. Ani nemám chuť klikat dál. S tímhle využitím se prostě nemůžu smířit.
Syrově sem vypíšu, jak to vidí RKC: Potrat nesmí nastat v žádném případě. I v momentě ohrožení matky mají oba životy stejnou cenu a dění musí směřovat k zachování obou životů. Důsledkem snahy o zachování života matky může být smrt dítěte, ale nikdy nesmí jít o jeho přímé zabití.
Toto se plně vztahuje ke katolickému vnímání celé společnosti a rodiny - nejde "problém potrat" vyseparovat. Je záležitostí celého souboru dění a kompletního učení:
Dítě je plodem rodiny. Rodina je plodem manželství. Definující skutečností manželství (a vlastně všeho) je láska. Charakterem manželství jsou úplnost, jednota, nerozlučitelnost, věrnost, plodnost. Nerozlučná-pevná rodina zajišťuje podporu potomků i ve chvíli, kdy jsou soběstační. Pevná rodina je základem pevné a provázané společnosti. Definujícími hodnotami takové společnosti pak je princip solidarity, pravda, svoboda založená na vztazích, spravedlnost a láska. Projevem takové společnosti je určitý pohled na právo, práci, ekonomický život, sociální oblast, politiku, mezinárodní vztahy, budování míru, životní prostředí. Daný pohled na právo vychází z důstojnosti každého člověka a jeho zodpovědnosti. Důstojnost člověka vychází od Boha Stvořitele (stvořen k božímu obrazu). Každý člověk chráněný právem vzniká při početí a zaniká přirozenou smrtí, duše přetrvává a vydává účet ze svého působení.
Toto je nauka vycházející z Katechizmu, nově shrnutá v Kompendiu sociální nauky církve. (www.manzelstvi.cz/Kompendium-socialni/, www.cormier.cz/kompsoc.htm)
Všechno souvisí se vším, potrat je jen důsledkem nastartovaného procesu ve společnosti, tvář společnosti je určena chováním svých členů, politika onu tvář kopíruje.
Základ všeho vidím v dobře fungující rodině a max. redukci plození dětí mimo ni (předmanželský sex, promiskuita).
Pat: uff.. tohle bude na dýl.. :-)
OdpovědětVymazatDítě funguje naprosto samostatně, jen je vyživováno matkou přes placentu (neuvěřitelná věc!). Problém s "rozvinutou osobností" je ten, že např. retardovaní lidé také nejsou rozvinuté osobnosti a tedy je možno je připravit o život (ačkoliv jak to tak chápu, tak s tím problém nemáš). -> asi věc na které se neshodneme.
Katolická církev má výhrady právem, její cesta funguje lépe. Pokud spolu spí lidé až po svatbě a jsou si věrní, nemá se mezi ně HIV jak dostat (pohlavní cestou). Kondom má spolehlivost jen 99,1% (zdrojem je WHO) a protože šance nakazit se virem HIV během styku je kolem 6%, tak kondom snižuje šanci přenosu kolem 80% => není to řešení, jak se tváří západní svět. Samozřejmě odmítání antikoncepce v manželském styku je jiná story..
Představ si, že ten vymštěnej retard mnohdy dostává tolik lásky za svůj krátkej vymaštěnej život, kolik my dva nedostaneme dohromady za těch 130 let co budeme žít, díky těmhle vymaštěnejm retardům si můžeme uvědomit a vážit toho jací jsme! Oni nejsou na obtíž, to je naprosto zvrácený přístup!
Co se "ozkoušení partnerek" týká - tenhle přístup podle mě není správný, ale to je zase jiný příběh a dlouhé vyprávění, snad zase pod jiným článkem.
Žít, nechat žít a milovat! To je ta cesta.. :-)
Moje stanovisko k potratom je NIE. Tiez povazujem za cloveka plod uz po pocati. Ale na rozdiel od RKC zase som ZA antikoncepciu. A ruka v ruke s nou by mala byt aj poriadna osveta a bezpecnom sexe, aj o tom, ake je hlupe mat sex v este nezrelom veku.
OdpovědětVymazatTato tema ma samozrejme vela ALE a KEBY. Ale co ked je zena znasinena - je pokrytecke byt proti potratom a v tomto pripade zastavat kladne stanovisko. Ak by existovala idealna spolocnost, neexistovali by "zvierata" s potrebou znasilnovat. Nezelane tehotenstvo - pri spravnej a dostatocnej osvete by k tomu dochadzalo menej a menej. Uprednostnenie kariery pred dietatom je smutne..., spolocnost by mala naopak podporovat matky a karieristky "odmenovat" napriklad vysokymi danami. Argument o neschopnosti dieta uzivit neobstoji, existuju aj omnoho chudobnejsie kultury s kladnym vztahom k detom, chce sa to viac uskromnit. Avsak zalezi aj na pocte. Osobne som tiez proti mnohopocetnym rodinam, kde je viac ako 5 deti. Tu by som povedal, ze je to uz problematickejsie ako z vychovou, tak s obzivou, ale ked existuju pary, ktore sa s tym vedia vyporiadat, tak by som to nezakazoval.
Verim, ze buducnost nam prinesie taku dobu, kedy sa vsetky otazky a pochybnosti vyjasnia v prospech deti a ze feministicky nazor skonci v prepadlisku dejin
Prologos:
OdpovědětVymazatAno, je to uzavřený problém matky a dítěte a je to tak dobře. Ona to v sobě bude nosit. Otec se jenom vystříká. A ještě aby do toho kecali dědečkové s babičkama nebo nedejbože nějaká instituce jako je ŘKC. To už by bylo tuplem šílený.
Vygooglil jsi to správně. Však i já zde píšu, že potrat má mnoho mínusů. Ale pořád to beru z nejpraktičtějšího hlediska a mám za to, že je to hledisko správné.
Ano, pevná rodina je základem společnosti. Nicméně s tou promiskuitou - i proto máme kondomy a různé jiné formy antikoncepce. Já jsem třeba moc rád za to, že jsem měl už desítky partnerek a vím, že mi to dalo mnoho zkušeností, díky kterým budu moct najít "tu pravou". Krom toho si rád užívám a pokud si člověk dá bacha, nevidím v tom problém.
Pavel:
OdpovědětVymazatAno, s těmi retardovanými skutečně problém nemám. Celé jsem to vysvětlil ve svém článku o euthanasii.
Budiž, na té samostatnosti se neshodneme, protože samostatný organismus vnímám jako organismus rozvinutý a schopný přežití. To shluk buněk bez rozvinutých orgánů podle mě není.
Jo, katolická církev v tomhle má pravdu, jenže důležitá je praxe a ne teorie. A pokud to v praxi vypadá tak, jak to vypadá, pak nejhorší možnou blbostí je prosazovat fanaticky jen jednu cestu. Přesně tím církev škodí nejvíc. Jednoduše řečeno - církev je ve všem absolutistická. Buď a nebo. Nic mezi tím. Na to se jim ale každej vykašle.
Ještě k retardům - Pokud se někdo o ně chce starat, tak nechť se stará, ale já bych prostě neváhal a okamžitě volil smrt než život v retardaci a dle mého se o ně tak staráme, protože jsme pokrytci, co ventilujou strach z vlastní smrti do tvorů, kterejma bychom nechtěli být ani za zlatý prase. Taky na tom parazituje celá naše zvrhlá civilizace. Transparentně cpeme retardy dopředu, abychom ukázali - "Hle, oni se nepovedli, ale my jsme tak super, že se i o ty nepovedené zmetky postaráme." To je podle mě skutečná zvrácenost.
Ale jo, s tou cestou máš pravdu, ale součástí života je i smrt, na to nesmíme zapomínat. Občas zemřít je lepší než žít.
Vasil:
OdpovědětVymazatJá jsem sice pro potraty, ale jinak jsi ten příspěvek napsal rozumně a celkem souhlas. Akorát to odměňování vysokými daněmi - to by nebyla dobrá cesta. Lidi maj právo se svobodně rozhodnout a buď si budeme přikládat funkci mraveniště a nebo společnosti tvořenou svobodnými jedinci. Tohle vše by měla řešit právě ta osvěta a výchova.
Tu budoucnost bych tak růžově neviděl, ale byl bych rád, kdyby taková byla.
vy-bor-ny clanek! Novopatriot ma muj respekt a kvalitni nazor v mych ocich. A to me jen tak neco nezaujme, navic by nekteri mohli mit vyhrady ze bych jakozto "praktikujici krestan" mela zastavat jen negativni stanovisko. Ale taktez si myslim, ze plod jeste neni clovek, ze u vetsiny techto plodu je dobre ze nedostali moznost se rozvinout (vzhledem k pravedepodobnemu zazemi jenz by se jim dostalo). Jedine co mi prijde na hlavu je "testovat" sexualne slecny za ucelem hledani. Ale to je zase o jinych hodnotach.. (je mi 21, a pred svatbou s nikym spat nehodlam..)
OdpovědětVymazatKto má záujem zapojiť sa do výskumu argumentácie na túto kontroverznú tému: Konkrétne ide o hodnotenie kontroverzných sylogizmov týkajúcich sa témy práva na potrat vs. práv nenarodených detí.
OdpovědětVymazatZaberie to asi polhodinu času a dá sa to vyplniť online: http://www.survio.com/survey/d/sylgizmycz